About

Foto saya
Musafir di Bumi Kinanah... mencari secangkir ilmu buat bekalan hidup. Moga segala impian dan cita-citaku kan mampu kugapai...

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..
kEluArGa BaHaGia MemBaWa Ke sYurGa..

Rabu, 26 Ogos 2009

AHLAN YA RAMADHAN....

bismillahirrahmanirrahim....

salam..
Ramadhan kareem..Allahu akram..

Alhamdulillah, walaupun hari ini dah masuk hari ke 6 umat islam menunaikan ibadat puasa bertepatan dengan rukun islam yang ketiga, masih belum terlewat untuk saya mengucapkan selamat berpuasa buat ahli keluarga dan sahabat sahabat dan juga pengunjung blog yang tidak seberapa ini...
Syukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnian serta InayahNya juga dengan nikmat iman dan islam dapat saya meneruskan hidup mencari keredhoan Allah s.w.t. dan juga dapat saya
mengisi entri untuk hari ini dan hari hari yang berikutnya,InsyaAllah...
Sudah agak lama blog ini tidak diisi dengan apa apa cerita dan celoteh serta bahan ilmu..setelah di komen dan di tanya oleh kak Ha, jadi saya ringankan tangan ini untuk menulis apa yang patut memandangkan sudah 3 minggu blog ini tidak dilayan...maklumlah saya ni jarang menulis dan tak pandai nak mengarang ayat yang sedap sedap..hehehe..tapi kalau masak memang sedap..kihkihkih..
Tahun ini merupakan tahun ke 2 saya berpuasa di bumi anbia'..rasa rindu berpuasa bersama keluarga usah di bilang..walaupun tahun lepas hanya sempat berbuka puasa bersama selama 8 hari saja..kali terakhir di rumah Along..ummi masak bubur lambuk, pastinyer kegemaran anak anaknya..itu pun hanya bersama ummi,Along dan Ateh sekeluarga..Angah,Achik dan kak Ha tak ada..kebetulan esoknya hari keberangkatan saya ke bumi mesir ini..mereka bertiga tidak dapat menghantar atas sebab dan alasan tertentu..saya terima dengan hati yang pasrah.. tahun ke 2 disini, agak berbeza sedikit berbanding tahun pertama..rasa sayu dan sedih y sentiasa menyentuh jiwa dan sanubari ini lama lama dapat ilang dengan sendiri..walaupun berjauhan tapi sentiasa berhubung..setiap masa..bak kata pepatah" jauh dimata dekat dihati"..
Rasa ingin pulang berpuasa bersama keluarga dan menyambut Syawal bersama tetap ada..tapi apakan daya,masa tidak mengizinkan lagi..saya perlu bertahan untuk jangka masa 2 tahun lagi..i.allah panjang umur murah rezki,orang kampung suruh balik pastinyer saya tidak akan melepaskan peluang itu..hehehe...
Hari pertama puasa, kami sudah di jemput untuk berbuka puasa di rumah orang arab..time puasa inilah orang arab akan menambahkan pahala ibadah mereka dengan memberi makan atau iftor untuk kami dab sape sape saja..untuk hari yang berikutnya pandai pandai la cari tempat kalau nak makan free..antaranya "maidaturrahman"..heheh...sembahyang tarawih pula, sembahyang kat rumah je bersama ahlibet Afifah (pipot) dan Sakinah (kinah)..kebetulan kami bertiga je yang boleh solat..sape Imamahnyer?? sudah tentulah Pipot kesayangan kami tu..lagipun memang die dh janji nk jd imam selama sebulan ni..hehehe..cukup ke sbulan??tunggu dan lihat..hari ke 3,4 dan 5 saya berpuasa dan solat tarawih kat kaherah..rumah anak negri kelantan (KPKM)..best sangat tarawih kat sana..suasana lebih kurang kat masjid kok lanas walaupun dewannya tidak lah besar mana pun..namun ianya cukup sekadar menampung anak anak kelantan mesir berkumpul dan solat berjamaah bersama..perasaan rindu tiba tiba hilang..mana tidaknya sekelilingnya dengan orang kampung jer.emmmmm...
ok la..stop dh yang ni..buat entri lain pulak..

salam ramadhan dari zatie...


Tiada ulasan:

Pengikut

ULAMA

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

AKHBAR

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

TRAFFIC

Marhaban Bikum


ShoutMix chat widget