About

Foto saya
Musafir di Bumi Kinanah... mencari secangkir ilmu buat bekalan hidup. Moga segala impian dan cita-citaku kan mampu kugapai...

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..
kEluArGa BaHaGia MemBaWa Ke sYurGa..

Isnin, 28 Disember 2009

Air mata ibu…

Salam ..
Bismillah..

Besawang lagi blog ni..hampir sebulan jugak tidak di update..hanya sekadar menjenguk sahaja…keinginan untuk menulis tetap ada tapi dalam penulisan ni kena ada mood yang baik..tak gitu kawan2??heheee…rasanya masih belum terlewat tuk saya ucapkan SALAM MAAL HIJRAH 1431H buat pengunjung Zatie’s blog yg xseberapa ni..hari ni dah masuk hari ke10 Muharram 1431H..semoga dengan kehadiran tahun baru ini,akan lebih mengajar kita erti hidup yang sebenar-benarnya..serta bertambah-tambah lagi amal ibadat kita kepada Maha Pencipta Alam Maya ini..moga penghijrahan kita tahun ni lebih bermakna dari tahun2 yang sebelumnya…insyaAllah..

**********************

Seusai aku menguruskan diri, terdengar suara sayup Ummi memanggil aku dari kamar tidurnya..dengan lemah longlainya aku menjenguk lalu terus masuk ke kamar Ummi dan bertanya apakah gerangan panggilannya itu.. tanpa berlengah lagi ummi mengadu lenguh badan..dari bahu hingga ke kaki..separuh badan katanya..katanya malam tadi tak boleh nk lelap..aku mulai resah..malam tadi aku tido bilik sebelah..lalu ku capai minyak angin yang selalu di guna ummi di birai katilnya untuk mengurut bahagian2 yang dirasakan tidak enak itu… di kala itu kedengaran suara tangis manja anak buahku Mohd Adib..merengek inginkan perhatian..aku buat tak endah je..”biar la, umminya ada”..getus hatiku sendiri..tengah duk sedap sapu minyak, ummi mintak aku panaskan “tungku”...permintaannya aku segerakan tanpa banyak berdalih..maka selepas 5minit, panas lah “tungku” itu..aku tuam keseluruh badan ummi sambil bercerita..macam-macam kami bualkan..tak ketinggalan hal masa depan..hehhe..apa lagi kalu bukan hal rumah tangga..memandangkan aku sorang je yang belum lagi menamatkan zaman bujang, saja je laa beseloroh ngan ummi…orang kata ‘cakap-cakap kosong’..bukan nak sangat pun..kalu nak sekali pun memang tak akan dapat..sebab ada syarat-syarat yang harus aku bereskan..syaratnya nak kawen belajar bagi abis dulu..itulah impian aku dan keluarga ..jga harapan ummi dan arwah abah….syarat sebagai mana yang telah dilunaskan oleh Angah..4 tahun Angah mendambakan diri di bumi anbiya’ ini..mengaut ilmu semampu yang boleh..walau rmai Ustaz2 masuk taqdim. Angah buat tak layan jer..hhehe..kuat betol iman Angah masa tu..emm..aku???emm..kalu Angah boleh tak kan la aku tak boleh kot.. mesti boleh..insyaAllah..semoga Allah memelihara hati ini..

Sambil duk tuam-tuam ummi ngan ‘tungku’ tu..ummi sempat memberi sedikit motivasinya untuk anak bongsunya yang sorang ni..ummi memang suka motivate anak-anaknya…lagi-lagi aku..kalu tak diingatkan memang jerlus la..ummi mengingatkan da n sentiasa memesan aku agar jadi anak yang solehah, anak yang boleh menghadiahkan mahkota untuk ummi dan abah kelak..sambil mengurut lembut bahu ummi, aku mengiakan dan lebih banyak diam dari menyampuk.” Dik, belajar betol2. Jangan main-main..hanya adik harapan ummi sekarang ni.kalu dulu ummi dan abah mengharapkan Atheh yang akan jadi HAFIZ, tapi tak kesampaian..itu semua kerja Allah, kita mohon banyak mana sekali pun kalu Dia tak mengizinkan, kita sebagai hamba yang penuh dengan kekhilafan ini perlu pasrah dan terima dengan ketentuannya. . Ummi redho semua tu..”bual ummi dengan tenang walaupun ada sedikit getar di hujung kalamnya..aku dapt rasai betapa rindunya ummi pada arwah abah bilamana memikirkan parihal anak-anak. Ini bukan kali pertama ummi menitiskan airmatanya depan aku..aku jadi sebak sekali bila mendengar esakan nipis ummi .walaupun Ummi tak tunjukkan sangat kesedihannya, tapi aku dapat rasainya..tanpa disedari, aku turut menitiskan airmata. Aimata seorang anak yang belum pasti mampu untuk melaksanakan impian ibubapanya.. Sambung ummi lagi,” dik, doalah yang terbaik untuk masa depan adik.jangan harapkan ummi je yang menadah tangan siang malam mendoakan untuk anak anak, diri sendiri yang harus berusaha.”aku diam membisu.bersedia untuk mendengar yang seterusnya..”dik, Ummi teringin sangat agar impian Ummi ngan arwah Abah jadi kenyataan.” Ada sedikit getar lagi..”. kalu dulu kami mengharapkan Atheh tapi bukan rezki dia..jadi ,sekarang adik yang dapat peluang ni..Allah Maha Pengasih telah memilih adik dari hamba-hambaNya yang lain untk mendambakan diri menjaga kalam-kalamNya dengan baik dan bukan setakat itu, adik diberi peluang tuk mentadabburnya..jadi,Ummi nak adik buat yang terbaik..buktikan pada kami semua yang adik mampu mencapai kejayaan dunia dan akhirat..ianya bukan tuk kebajikan adik sorang, tapi untuk semua orang ..ingat ye dik..”pinta Ummi tenang. Aku agak gelisah seketika,adakah permintaan Ummi dan anugerah ini mampu aku laksanakn dan menggapainya dengan sempurna???..semuanya dah ditentukan oleh-Nya..taqdir yang menentukan segalanya..aku akan berusaha untuk menjadi yang terbaik disisi Allah dan untuk keluargaku..sekarang ni biarlah impian Ummi dan arwah Abah nak tengok aku jadi hafizah terlaksana dahulu..yang lain, bagi aku sekarang bukan tak penting tapi awla kan yang lebih awla..

Ummi diam seketika..masih lagi kedengaran baki esakan tadi..aku sebolehnya tak nak bagi Ummi menitiskan airmatanya..tapi apakan daya..naluri seorang wanita , lebih-lebih lagi naluri seorang ibuu yang menginginkan yang terbaik untuk anak-anak..aku yakin dan pasti,airmata itu bukan saja-saja keluar, ada makna tersirat yang harus aku cari dengan teliti...dan aku faham benar dengan perangai Ummi dan setiap patah kalamnya...semuanya tersirat disebalik yang tersurat..

Takkan ku biarkan airmata ibu tercinta menitis kerana kekhilafan ku..semoga Allah bisa memelihara hati hamba-hambaNya yang benar-benar mendambakannya…

Ya allah..sesungguhnya aku hambaMu yang hina, ampuni lah dosa –dosa kami yang lampau..tempatkanlah Abah bersama para solihin..panjangkanlah umur Ummi agar dia bisa melihat kejyaan anaknya kelak..dan kurniakanlah kesihatan yang cukup untuknya agar dia bisa melakukan amal ibadah dengan sempurna..jadikanlah kami anak-anak yang soleh dan solehah..jadikanlah Al-Quran pegangan kami setiap masa..sesungguhnya Engkau Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani….



kb-jb...12jam perjalanan....???

salam..
Bismillah

Perjalanan yang mengambil masa begitu panjang membuatkan aku tersangat la boring..hanya duduk diam2 dan menghabiskan bekalan yang kami bawak..kedatanganku ke jb sekadar nk teman kak ha yang balik sorang2 dan drive sorang2 pada muulanya..tapi last minute decision, achik nk ikut dengan alasan kesian kat kak ha drive sorang2..aku??hehe jadi mam besar laa..nk drive xde lesen lg..tp just wait n see..aku akn ada lesen satu hari nanti..international lg..jgn nk jeles plak..hpeace..

Kb-Jb..12 jam??hhuu..ibaratnya dari KLIA ke CAIRO ngan flight..kalu aku balik Mesir gerenti dah samapai dan dh menikmati keenakan musim sejuk kt sana bersama ahlibait..wahh..rindu bangat sama mereka..waa...tetiba plak rindu Mesir..kami bertolak jam 7.30, beganjak masa dr yang kami plan..sampai kuantan jam 1tghr, singgah umh Cik Sue..adik bongsu arwah Abah..pas solat dan makan, kami meneruskan pjalanan yang mengambil masa selama 5jam..waduh2..kok lama tu..stgh jam pejlanan, mata semakin layu..ape lagi tido aa..achik tegur aku wat xkisah je..jam 5ptg kot..baru sampai Johor..xmasuk kwsn tmpt yang nak dituju lg..tetibe jem..traffic light rosak..kete cam semut api..mmg betol2 menguji tahap kesabaran kami...lg sikit nk sampai, kak ha singgah terminal bas dulu, g cari tiket tuk achik..(so pagi ni achik dh pun bergerak balik kok lanas)..7.45mlm kami selamat sampai..alhamdulillah..emmm...ni dah jd sejarah kali ke 2 dalam hidupku..kali pertama masa balik raye haji baru ni..konvoi 3buah kete..along,ateh n kak ha..dari kl-kok lanas..balik mlm raye..hehee..perjalanan yang cukup pnjng dan penat..( ek eleh cam la aku yg bawak kete,..kan2)..sume ni pengalaman..bak kata pepatah melayu.." jauh perjalanan luas pemandangan.."tol ek???hehe dh lama xguna pepatah melayu ni..

Ishk..dh jadi cam diari la plak..tp axpe la..sekadar nk bkgsi pengalaman jek..lagi pn dh lama sgt blog ni xdikemaskinikan..bz manjang..emm apa y di bzkan pun xtau la..ok..buat sahabat sahabiat di Mesir..selamat bermujahadah bersama kitab2 dan salam imtihan dari kaum kerabat di Mesia..bittaufiq wannajah...ameen...

Selasa, 24 November 2009

Raptai JQAF


salam...

Hari yang cukup atau mungkin agak mengantuk..(sebab smlm tido lewat)..pagi ni teman kak ha pegi raptai kat putrajaya...mencari jalan yang xpernah kembara seorang diri agak memusingkan kepala lagi2 mencari ngan kakakku yang kalut ni..heheh..(jgn marah,nti bocor rahsia)..lebih kurang 45minit la kami mencari jalan ke lokasi tujuan kami..peta yang along bagi memang kami xikut langsung..sebabnya driver terlajak ke depan..huhuuu...aku pulak asyik duk cakap dia kalut jer..hehehe,sian dia..maafin yaa..

Akhirnya sampai jugk kami ke destinasi,,tp masalah nk cari parking plak,,adui..meemang pusing..maklum je la sorang org timur,sorang orang utara..kak ha dah agak sedikit bengang ngan aku sebab duk kacau dia..huhembiraanuuu..sebenarnya suka tgk muka dia cam tu..muka cuak..kakhakhakha..kak ha..ooo..kak ha..tapi dah nmpak cam matured skit laa..almaklum lakan dh nk jadi isteri orang..xleh cepat2 nk marah..

Saya rasa bangga dan terharu bila berjalan seirinng ngan kakha,,alhamdulillah konvo jQaf kali ni dia telah membolot 2 anugrah cemerlang..telah mengalahkan ateh yang berjaya mencabar dirinya yang bukan mudah di cabar..MABRUK ya HABIBTI...U dah berjaya buat UMMI tersenyum bangga ngan usaha U..walaupun abah xder bersama pada konvo U kali kedua selepas konvo KUIM,tapi I tahu kalau abah ada sama2 kita, abah pasti akan menitiskan airmata kegembiraan dengan kejayaan U..i tabik spring la kat U..huuuu....

Isnin, 23 November 2009

akhirnya bertemu jua..setelah sekian lama...

salam...

Hampir sebulan saya di tanah air, akhirnya bertemu jua dengan kakak tersayang...rindu bangat sama kamu kak..so, memandangkan kak ha dah bersamaku sekarang, ini lah masanya saya "pau" laptop ngan "brodband" dia..huuu,,,nasib la U..

Esok kena jadi 'bodyguard' kak ha ke putrajaya..ada raptai konvo jQaf dia ari Rabu ni..so kenalah temankan dia dari pagi sampai ke petang...leh jumpe bakal abang ipar sama..hehehe..buat2 baik ngan bakal abg ipar sebelum sah jadi abg ipar..huhuu...k lah jumpe di lain masa...

Sabtu, 21 November 2009

Pencerahan : Ketika Cinta Bertasbih

Jumaat, 2009 November 20
Di ambil dari blog :http://puteraazhari.blogspot.com/

Khairul Azam seorang mahasiswa Indonesia yang datang jauh dari pelosok desa di Pulau Jawa untuk melanjutkan pengajiannya di Mesir. Tanpa henti berusaha untuk memberikan yang terbaik kepada keluarganya, menjadi contoh kepada adik-adik perempuannya, dan berusaha menyekolahkan mereka.

Setiap kerja keras akan memberikan hasil dengan keikhlasan hati.

Beliau harus berkorban selepas kematian bapanya, demi menyara kehidupannya dan keluarganya di tanah air. Dengan hanya menjadi penjual bakso dan pembuat tempe, beliau redha dengan ketentuan-Nya. Ternyata bakso pun menjadi sebutan mata-mata hati, bakso yang membekaskan cinta, dibentuk oleh hati suci murni.

Penat melalui mehnah dunia dan fitnah manusia…

Terbukti Khairul Azam, akhirnya berhasil menikahi wanita yang didambakannya selama ini, Anna Athafun-nisa’, selepas diperkenalkan oleh Pak Ali. Wanita yang meniti di fikirannya, butuh hatinya tiada kepalang. Ianya berlaku setelah melalui detik dipinang sahabatnya sendiri, namun pernikahannya terkandas dipertengahan jalan sebelum merasai nikmat ‘malam pertama’, bercantung antara dua insan yang halal, antara pria dan permaisurinya.

Bahkan begitu banyak calon yang hadir di hadapan Kahirul Azam.

Begitulah Allah Taala menetapkan jika sudah menjadi ketetapan dan milik kita, akan tetap menjadi kita. Andai bukan takdirnya, walaupun sekuat mana tenaga sekalipun mempertahankannya, juga tidak akan termiliki.

Indah mawar berduri, suci dari sentuhan tangan-tangan kotor.


… Anna Athafun-nisa’ …

“Cinta adalah kekuatan, yang mampu mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur, mengubah malang menjadi untung, mengubah sedih jadi riang, mengubah setan menjadi nabi, mengubah iblis menjadi malaikat, mengubah sakit menjadi sihat, mengubah bakhil menjadi dermawan, mengubah kandang menjadi taman, mengubah penjara jadi istana, mengubah amarah jadi ramah, mengubah musibah jadi muhibah… ITULAH CINTA”

“Meskipun lidah ku telah mampu menghuraikan, namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang, sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya, kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai kepada cinta”

“Dalam menghuraikan cinta, akal terbaring tak berdaya bagaikan keldai berbaring dalam lumpur, cinta sendirilah yang mengerah CINTA dan TERCIPTA…”



… Khairul Azam …

“Kalau kamu berani menentang badai. Badai dunia dan akhirat. Ikuti sahaja ajakan Tiara”

“Dengar baik-baik Dil. Jika engkau ikuti ajakan Tiara, bukanlah kau laki-laki sejati, tapi seorang pecundang, pengkhianat yang tegar menikam saudaranya sendiri. Sekarang bayangkan, berapa banyak orang sakit hati jika ini telah engkau lakukan”

“Cinta sejati menyembuhkan Dil, bukan menyakitkan. Kamu fikir Tiara bias mengubati sakit hati seseorang?”

“Ngap Fadhil”

“Kamu jangan mengalah dengan perasaanmu, sebab iblis selalu menunggani manusia menuju dosa. Ingatlah sabda Rasul:

Ikuti ajaran nabi. Haram bagi seorang muslim melamar di atas lamaran saudaranya sendiri”

“Apatah lagi sampai menikahinya”


Sekilas beberapa sedutan dialog dalam filem Ketika Cinta Bertasbih.

Ianya melanda bak thunami membawa arus perubahan dalam masyarakat, supaya kenal erti pengorbanan. Penangannya turut dirasai di bumi anbia’ ini. Tidak cukup sekali tengok, diputarkannya berkali-kali. Ianya berjaya diadaptasi dari sebuah novel yang terlaris di Asia Tenggara.

Di mana kekuatan filem ini?

Bagi saya pujian, harus diberikan kepada penulis asal jalan cerita tersebut, Ustazd Habibur-Rahman El Shirazy. Beliau berhasil menarik minat golongan remaja, dan dewasa dalam mengenali cinta yang ditanam oleh Islam

Cinta itu fitrah. Tempatnya, pada sebuah sumur hati yang suci dan bersih.

INTIPATI SIARAN DAN DAKWAH

Apa yang ada di segenap ruang dan lubang, maka di ruang dan lubang itulah hembusan Islam akan memenuhi. Kita perlu pandang setiap sesuatu dengan pandangan dakwah.

Tidak salah menghukum, namun tindakan tidak cermat ini merugikan Islam untuk jangka masa panjang.

Karya-karya bercorak nilai-nilai murni Islam banyak ditonjolkan dalam drama di tanah air kita, dan mendapat tempat di kalangan penonton yang dahagakan kesedaran melalui touch dan teach. Bagaikan satu nafas baru bagi industri ini mencari potensi baru dari sudut jalan cerita yang agak sama kebanyakan yang dilakonkan di kaca televisyen.

Kita membayar dengan harga yang tinggi untuk menikmati hidangan rohani yang berkualiti. Kegagalan mendapatkan keselasaan dari sudut santapan tadi hanya mengundang kegelisahan pada sekeping hati. Jangankan anak-anak, bahkan ibu dan bapa juga akan terpalit sama.

Tangan manusia sangat berkuasa merubah, tunggu sahaja baik atau buruk.

Cuba berpatah kembali pada era kewujudan penyiaran televisyen yang bermula di Barat, hanya berfungsi sebagai media penerangan, mengalihkan satu berita, satu perkembangan, satu maklumat terus sampai ke pengetahuan umum. Ahli politik giat menguasai bidang penyiaran ini. Tiada unsur-unsur dakwah, kekeluargaan, hiburan dan sebagainya seperti keterlambakan hari ini.

Oleh itu, salah satu teori yang tersedia ada dalam bidang penyiaran ini, bahawa manusia lebih cepat menerima dan tersebar luas daripada jaringan lain ketika itu. Dan mudah meraih tempat di hati masyarakat, kerana mudah, cepat, dan tepat.

Itu soal faedah dan manfaat.

Pengaruhnya cukup kuat dan lebih dominan, tidak salah saya katakan lebih bersepadu, menyeluruh dan sempurna.

Pada pengamatan saya, dalam karya seni mesti ada tiga elemen yang saling berkait rapat iaitu logik atau logos, etika dan estetika. Apabila nilai Islam mahu diserapkan dalam sebuah karya ia akan menjadi empat iaitu ilmu secara tersirat.

Saya lihat banyak filem mahupun drama di kaca televisyen yang dihasilkan sering kali logiknya sangat lemah. Kadang-kadang ada plot cerita yang mempunyai sebab yang kecil boleh menyebabkan akibat yang besar.

Jika ceritanya tidak logik bermakna penguasaan pada jalan ceritanya sangat lemah. Penguasaan ilmu dalam karya oleh penonton juga lemah sebab ia jauh dari situasi kehidupan sebenar yang boleh diambil pengajaran. Tidak masuk akal.

Berkait rapat juga tentang stereotaip karya yang kadang-kadang melemahkan plot cerita. Contohnya; orang kaya mesti jahat, orang kaya berpangkat dato’ mesti ada perempuan simpanan, bila tidak cukup kasih sayang mesti hisap dadah, balik oversea mesti ikut budaya barat, anak orang miskin mesti jadi baik dan banyak lagi. Tapi saya tidak katakan semua karya ada unsur stereotaip yang begitu tetapi kebanyakan begitu.

Unsur streotaip yang melemahkan karya.

ADAPTASI DARI NOVEL

Kebelakangan ini, banyak filem dan drama tanah air yang seakan-akan kering serba-serbi dari sudut idea, moral, dan jalan cerita. Saya amat menunggu produk sebegini. saya amat menggalakkan penerbitan filem berasaskan pada karya-karya penulisan yang mendapat tempat di pasaran. Kalau barat boleh berbangga dapat menghasilkan filem Harry Potter yang diadaptasi daripada novel kegilaan remaja itu. Pulangannya cukup lumayan.

Perlu kita sedari bahawa produk-produk drama yang dihasilkan oleh pembikin drama tempatan sejak akhir-akhir ini menuju ke arah itu walaupun masih belum cukup ‘islami’. Tetapi percayalah, gelombang ini akan berterusan, cuma masa sahaja yang akan menentukan.

Karya penulisan acapkali dikaitkan dengan nilai pemikiran, estetik yang tinggi. Asas kepada karya ilmiah pastinya pada kualiti yang bercarak islamik, iaitu ilmu, ada unsur dakwah, moral, dan nilai-nilai murni.

saya amat menganjurkan agar penggiat filem khususnya di Malaysia mendasarkan industri perfileman kepada penulisan intelektual, supaya penghayatan filem itu dirasai dan mampu diteladani. Gelombang fenomena sebegini menjadi seakan-akan trend baru dalam industri perfileman barat yang berlumba-lumba menerbitkan filem yang didasari karya penulisan bestseller.

Tidak salahnya kita mendasari pekerjaan bersandarkan nilai keilmuan tinggi, yang sering kali boleh didapati dalam penulisan ilmiah.

Dalam dunia hiburan, sama ada nyanyian atau lakonan, tidak akan terlepas daripada dua keadaan membimbangkan; pergaulan bebas dan pendedahan aurat.

Imam Hasan al-Banna berdakwah, beliau menarik para pemuda yang berada di pub-pub dan kelab-kelab malam untuk kembali kepada Islam. Dengan kebijaksanaan dan kesabaran, akhirnya ramai pemuda yang insaf dan berjuang bersama beliau dalam Ikhwanul Muslimin.

Karya seumpama ini adalah salah satu usaha dakwah dalam dunia lakonan. Dekati golongan tersebut umpama usaha dakwah Rasulullah s.a.w terhadap golongan jahiliah dahulu. Demensinya tetap sama, cuma jalurnya berbeda.

Namun, saya harap alternatif ini dapat mengimbangi budaya hedonisme di kalangan muda-mudi di tanah air. Berkarya tanpa batasan dalam industri seni ini, agar setiap inci ruang dimanfaatkan sepenuhnya.

Tonjolkan sikap, bukan hanya pandai cakap.

Pandanglah dari sudut dimensi dakwah, menegakkan amal ma'-ruf dan mencegah perkara mun-kar.

Pandanglah akan setiap sesuatu dengan pandangan dakwah. Moga Islam terus menyinari alam semesta.

ameen

Rabu, 18 November 2009

alhamdulillah..BERJAYA...

salam...

Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha pengasih..

Alhamdulillah,BERJAYA...berjaya?? ada apa dengan berjaya tu?? hehee..bagi saya macam2 ada dengan perkataan tu..antaranya..alhamdulillah, akhirnya saya berjaya pulang ke m'sia untuk bercuti dan alaisyan utamanya kerana nak mghadirikan diri ke majlis 'walimah' kekanda-kekanda saya tahun depan..i,allah bulan 2..hehee...apa pun ucapan terima kasih tak terhingga buat UMMI kerana sudi mengizinkan anakmu pulang untuk sambut raya haji bersama-sama...walaupun raya haji tapi,kami kt kelantan khususnya raya haji ni lebih meriah berbanding raya pose..berjaya yg selebihnya tu, rasanya tak perlu kot di war2kan disini..nak tahu jumpa saya sendiri yer..huuu..

Em...lagi seminggu kot,genap lah sebulan saya pulang ke tanah air ni..dan dlm ms tu jgk la dh bersawang blog ni..tp still lg cute laa..macam orangnyer..( wawawaa,,dilarang jeles yer ;) ).. sepanjang berada di tanah air nni, banyak peristiwa2 lucu, pahit, manis dan masam telah saya lalui..mklum la dh setahunkan..itu baru setahun..kalau 3 tahun tak balik apa agaknyer yang bakal berlaku yer..emm sumenyer dah di tentukan olehNya..tunggu masa je..

Nak cite skit la pengalaman pertama pulang dari luar negara ni..hehehee...alhamdulillah perjalannan dari bandar mansurah ke MATOR ( airport ) Cairo berjalan dengan selamatnya..di iringi ahlibait yang happening dan 2 musyrif yang sporting, Us Jakfar (USR) dan Us Kimi (UAK)..syukran awi2..walaupun sekadar pulang untuk bercuti tapi,komitmen yang ditunjukkan oleh adik2 kesayangan saya tu sangat puas hati.LOVE U ALL...syukran jgk buat kekandaku k.ngah Isya dan Bangah Syidi kerana sudi datang untuk wada' sekaligus menjamu selera bersama nasi tomato buatan zinnirah..kihkih..sampai kat MATOR, tak sempat nk borak2 lama sebab dah kena chek in..k.yuni pun dah tak sabar nak masuk..k.yuni??sapa dia??oo..dia tu, kakak senior yg nak balik abis..perjuangan nyer akan diteruskan di tanah air..i,allah..huhuu..seterusnya bermula la adegan berendam air mata,yang kelakarnya, PIPOT kesayangn semua tu..beria la nangis2,,heheh,,yela kakak kesayangnnyer nk tinggalkan dia selama 4bln..lama tu..mesti la sedihkan..uhuks..sama jgk la ngan makcik KINAH sorang tu..merah2 mata dia..mana taknye,kakak2 dia sume balik,tinggal die jer..huhuu,tak pe kin, thn depan kin balik yer..balik wat walimah terus..jgn tunggu lama2..nanti dikebas orang,macam akk..hah??macam akk??hehhee..

********************************************

Ok, cite pasal kat airpot KLIA plak..huh,tepat jam 3.50 petang waktu m'sia, kedengaran suara halus ketua pramugari memaklumkan yg kami bakal 'landing' tak lama lagi..huuu..perasaan??berdebar seh..nasib je ada k.yuni, kalau tak..mahunye sesat..tempat pertama yg kami singgah ialah 'hamam'(toilet)...yang kelakarnyer,ade 'passengger' tersilap masuk hamam..patut la "jaga" kat situ tgkk semacam je..emmm...macam2 laa..k abis...10 minit kemudian, kami smpai di perkarangan orang duk tunggu orang yg turun dr flight..tercari-cari kekandaku ateh,tapi nmpak temanku dulu..duk tersengeh2 ngan talipon ditgn..sape lagi kalau bukan cik MIZAH kita...syukran TEQ,mu sudi mai amik aku..

Destinasi seterusnye,ke rumah ateh..sempat gak melihat kehijauan bandar KL..singgah rumah along kat UNITEN..makan malam kt sana..hidangan istimewa dr ateh..'rendang ayam kau'memang best sgt...selesai makan dan sembang2 kosong,pas isyak kami bertolak ke KLANG umah ateh..esoknyer nk balik kelntn naik MAS...( kalu org klntan ckp,'agahnyo dio..balik klate naik kapa tebey nah'..)huuu..tp itu permintaan ummi..katanya,tak nak susahkan along ngan ateh..k abis..

Selama 45minit atas udara bersama anak2 kapal yg lain,tibalah kami di mator KB..kepulanganku disambut mesra oleh achik yg berseorangan,,katanya bila ditanya," nape sorang???'"achik dr opis..ummi tunggu kat umah ngan najihah n wafa'.."..sian budak2 tu...beria nk amik cik sue,tp ayah chik xbawak...

Sesampai di rumah, terasa seperti baru pulang dari KUIS...hehhee..pintu berkunci dr luar..dlm pikiran."ummi xder kt umah ker??" agak sedih jgk laaa..tp wat bodoh jer..bila salam diberi dan pintu dibuka,alamak...ape ni...???hehhee...rupenye ummi ader kt umah..ngah tido...katanya tertido sbb tunggu achik balik dr opis..ingatkn nk g mator gak..kerling sebelah ruangg tamu kelihatan anak2ku,najihah ngan wafa' sedang tido...huhuu..ku bg salam perlahan2 di telinga ummmi,xnk bg ummi terkejut...ummi sedar dan saya terus memeluk erat tubuh gempal ummi dgn penuh kasih sayang dan ridu..bayangkan selama setahun tubuh dan tangan ummi xku sentuh dan pegang..keseronokan hati ni, hanya DIA yg tahu..YA ALLAH, SYUKRILLAH...

walaupun kepulanganku ke rumah xdisambut dgn meriahnya tapi, makanan yg dihidangkan anagh ngan ummi cukup meriah..cam rayer plak..sumer ada...hehehe...so sedih sbb ummi xjemput kt mator td pun hilang secara tiba2 bila dh dpt jamah hidangan yg disediakan...mmg teruja...

Emm...rasa rindu pada keluarga terubat jua...cumanya,sampai sekarang saya ngan k.ha je xjumpa lagi...sis,,miss u so much laa..xsabar nak 'pau' u..huhuuu...

Buat sahabat2 di mesir, ucapan rindu xterkata saya titipkan...semoga allah panjangkan umur kita agar kita bisa bertemu lagi dan meneruskan perjuanagn kita semua...allahuakbar...

Inilah sedikit sebanyak cerita yg nk sy kongsi bersama teman2 sewaktu kepulangan saya ke tanah air..ni baru sebahagian..atau boleh dikatakan sebagai "part 1"..banyak lg cerita menarik yg nk sy kongsikan bersama teman2 dan sebagai penulisan saya untuk mengisi masa lapang..cerita2 menarik dari gelagat anak2 saya yg seramai 12org ni..mmg mcm2 pesen ader..huhuuu..nantikan bersama...

Ahad, 11 Oktober 2009

HARGAI LAH.....

SALAM...

TEEN AGE..

HAVE TIME + ENERGY..but NO MONEY




WORKING AGE..

HAVE MONEY + ENERGY...but NO TIME




OLD AGE..

HAVE TIME + MONEY...but NO ENERGY

FRUITS AND HUMAN BODY

salam..

Entri kali ni hanya sekadar perkongsian ilmu berkaitan manusia dan buah-buahan..

CARROTS – EYES

SLICE a carrot and it looks just like an eye, right down to the pattern of the iris. It’s a clear clue to the importance this everyday veg has for vision. Carrots get their orange colour from a plant chemical called betacarotene, which reduces the risk of developing cataracts.. The chemical also protects against macular degeneration an age-related sight problem that affects one in four over-65s. It is the most common cause of blindness in Britain. But popping a betacarotene pill doesn’t have the same effect, say scientists at Johns Hopkins Hospital in Baltimore




WALNUT – BRAIN

THE gnarled folds of a walnut mimic the appearance of a human brain - and provide a clue to the benefits. Walnuts are the only nuts which contain significant amounts of omega-3 fatty acids. They may also help head off dementia. An American study found that walnut extract broke down the protein-based plaques associated with Alzheimer’s disease. Researchers at Tufts University in Boston found walnuts reversed some signs of brain ageing in rats. Dr James Joseph, who headed the study, said walnuts also appear to enhance signalling within the brain and encourage new messaging links between brain cells.



TOMATO – HEART

A TOMATO is red and usually has four chambers, just like our heart. Tomatoes are also a great source of lycopene, a plant chemical that reduces the risk of heart disease and several cancers. The Women’s Health Study — an American research programme which tracks the health of 40,000 women — found women with the highest blood levels of lycopene had 30 per cent less heart disease than women who had very little lycopene. Lab experiments have also shown that lycopene helps counter the effect of unhealthy LDL cholesterol. One Canadian study, published in the journal Experimental Biology and Medicine, said there was “convincing vidence’ that lycopene prevented coronary heart disease.




GRAPES – LUNGS

OUR lungs are made up of branches of ever-smaller airways that finish up with tiny bunches of tissue called alveoli. These structures, which resemble bunches of grapes, allow oxygen to pass from the lungs to the blood stream. One reason that very premature babies struggle to survive is that these alveoli do not begin to form until week 23 or 24 of pregnancy. A diet high in fresh fruit, such as grapes, has been shown to reduce the risk of lung cancer and emphysema. Grape seeds also contain a chemical called proanthocyanidin, which appears to reduce the severity of asthma triggered by allergy.



CHEESE – BONES

A nice ‘holey’ cheese, like Emmenthal, is not just good for your bones, it even resembles their internal structure. And like most cheeses, it is a rich source of calcium, a vital ingredient for strong bones and reducing the risk of osteoporosis later in life. Together with another mineral called phosphate, it provides the main strength in bones but also helps to ‘power’ muscles. Getting enough calcium in the diet during childhood is crucial for strong bones. A study at Columbia University in New York showed teens who increased calcium intake from 800mg a day to 1200mg – equal to an extra two slices of cheddar - boosted their bone density by six per cent.



GINGER – STOMACH

Root ginger, commonly sold in supermarkets, often looks just like the stomach. So it’s interesting that one of its biggest benefits is aiding digestion. The Chinese have been using it for over 2,000 years to calm the stomach and cure nausea, while it is also a popular remedy for motion sickness. But the benefits could go much further.
Tests on mice at the University of Minnesota found injecting the chemical that gives ginger its flavour slowed down the growth rate of bowel tumours



BANANA (SMILE) – DEPRESSION

Cheer yourself up and put a smile on your face by eating a banana. The popular fruit contains a protein called tryptophan. Once it has been digested, tryptophan then gets converted in a chemical neurotransmitter called serotonin. This is one of the most important mood-regulating chemicals in the brain and most anti-depressant drugs work by adjusting levels of serotonin production. Higher levels are associated with better moods.



MUSHROOM – EAR

Slice a mushroom in half and it resembles the shape of the human ear. And guess what? Adding it to your cooking could actually improve your hearing. That’s because mushrooms are one of the few foods in our diet that contain vitamin D. This particular vitamin is important for healthy bones, even the tiny ones in the ear that transmit sound to the brain.




BROCCOLI – CANCER


Close-up, the tiny green tips on a broccoli head look like hundreds of cancer cells. Now scientists know this disease-busting veg can play a crucial role in preventing the disease. Last year, a team of researchers at the US National Cancer Institute found just a weekly serving of broccoli was enough to reduce the risk of prostate cancer by 45 per cent. In Britain, prostate cancer kills one man every hour.

Ahad, 4 Oktober 2009

Nasihat Imam Shafie

salam semua...

Jadilah nasihat ini sebagai panduan dalam kehidupan seharian..

PERSAHABATAN tulen memang sukar dicari. Hanya mereka yang benar-benar bersahabat dengan hati tulus dan ikhlas dapat mencari erti persahabatan tulen.

Dalam hal ini, Iman Syafie ada memberikan nasihat dalam soal persahabatan.

"Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku.Sahabat yang baik adalah yang sering sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati. Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka atau duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang..

(Jika hatimu lelah, basuhlah ia dengan KESABARAN,
ceritakan dukamu pada KETABAHAN,
usaplah air matamu dengan HARAPAN,
jika kau terluka, tetaplah TERSENYUM kerana Allah selalu MENYAYANGIMU...

Selasa, 29 September 2009

Rumah Terbuka Zinnirah..

Salam semua..
Rasanya masih tidak terlalu lewat untuk saya ucapkn 'selamat hari raya aidilfitri,maaf zahir dan batin'..mood raya masih lagi adakan?hehe..biasa la adat umat islam sekarang,puasa sebulan maka syawal juga akan diraikn selama sebulan..hari ini dah masuk hari ke10 umat islam di serata dunia merayakan hari yang bahagia ini..walaupn setahun sekali,namun ia tetap diraikn dengan penuh kemeriahan..namunhtidak lupa kepada mereka yang tidak berupaya,sama sama menghulurkn bantuan..
Alhamdulillah,ini merupakn tahun ke2 saya behari raya diperantaun bersama sama sahabat handai y masih lagi berbaki,yang lain pulang beraya bersama keluarga tercinta di malaysia..aduh jeles sekali..tp tak mengapa,tiada rezki untuk pulang kepangkuan keluarga lagi..akan tiba masanya nanti..walaupun tidak bersama keluarga,namun kami tetap raikan hari bahagia ini dengan meriah..
Pada hari raya ke8,kami puteri puteri Zinnirah telah mengadakan rumah terbuka buat sahabiah2 dan juga mutazawwijin sekitar mansurah..sungguh meriah,saya sekadar menjenguk sebentar suasana diluar tamu,melihat para tamu memjamu selera..kerana terlalu sibuk di dapur(blh dikatakn tak menang tangan la) sehinggakan tidak sempat melayan tetamu..tiada sebarang pentaklifan tugasan,masing masing ahli bait memainkan peranan masing2,walaupun cuma tinggal kami ber5(saya,cah,nana,pipah dan along) dan dibantu sahabat saya,sakinah alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar..seronok sangat..tp dalam seronok ada juga sedihnya..tetamu datang tak putus2..walaupun ada segelintir ahli mansurah pulang ke CAIRO atas urusan masing2..tetamu di hidangkn dengan juadah yang sangat istimewa dari kami sekeluarga..alhamdulillah,rezki minallah..ucapn jutaan terima kasih buat sahabiah2 yang sudi betandang ke rumah kami..dan mohon maaf sekiranya ada kekurangan di pihak kami selaku tuan rumah..i.allah ada rezki,kita bekumpul lagi..



tapai ni xsempat nk hidang untuk tetamu..maalish yer...


Ni hagah tuk tetamu hasil tangan Pipah...huhu

Jumaat, 11 September 2009

Lailatul qadar formula al-Ghazali

salam...

KITA berada dalam bulan mulia dan penuh berkat. Selain diwajibkan berpuasa selama sebulan, kita juga dituntut melaksanakan pelbagai ibadah sunat sebagai iringan ibadah utama itu.
Berbicara mengenai Ramadan sudah tentu topik al-Quran menjadi perkara biasa yang diperkatakan. Ini kerana dalam bulan inilah Allah menurunkan al-Quran sebagai petunjuk yang benar untuk umat manusia.

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud, Ramadan bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil).

Dalam surah al-Qadr ayat pertama Allah berfirman bermaksud,Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan.Jelaslah melalui kedua-dua ayat berkenaan malam lailatul qadar itu pada Ramadan yang menjadikan bulan mulia ini ditunggu-tunggu oleh orang yang beriman untuk bertaqarrub kepada Allah demi menemui malam itu.

Melalui surah al-Qadr ayat 2-5 Allah menyatakan,Dan tahukah kamu, apa malam qadar itu? Malam qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, malaikat dan malaikat Jibril turun dengan izin Tuhan untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai fajar terbit.”

Demikian mulianya malam qadar itu. Sesiapa menemuinya dianggap insan yang beroleh keuntungan kerana segala amal ibadah sepanjang malam berkenaan akan diberikan ganjaran pahala melebihi malam lain.

Oleh itu, kita mesti berusaha bersungguh-sungguh mencari malam qadar secara konsisten sepanjang Ramadan. Tidak perlu menunggu sepuluh malam terakhir baru hendak bersungguh-sungguh beribadah sedangkan malam sebelumnya kita sambil lewa saja.

Jika hal itu terjadi, kesungguhan kita tidak ditemukan Allah kepada lailatul qadar. Ini kerana lailatul qadar untuk orang beriman, bertakwa dan beramal ibadah secara konsisten sepanjang Ramadan dan bulan sebelumnya.

Oleh itu, sebagai memenuhi hasrat dan keinginan untuk menemui malam lailatul qadar itu, kita mesti sentiasa melaksanakan amal ibadah dengan kekuatan hati tanpa mengira sama ada di awal, pertengahan mahupun di akhir Ramadan. Yang penting kita berazam dan terus menunaikan semua ibadah fardu dan sunat dengan keyakinan padu demi mengharapkan keredaan Allah.

Anas r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Pada malam al-Qadar, Jibril a.s turun diiringi malaikat lain sambil memohon rahmat dan menyampaikan salam kesejahteraan bagi setiap hamba yang sedang berdiri atau duduk sambil berzikir.

Dalam mencari malam al-Qadar, kita perlu meneladani apa yang ditunjukkan Rasulullah kepada kita. Menjelang sepuluh terakhir Ramadan, Rasulullah berjaga sepanjang malam untuk beribadah dan membangunkan semua anggota keluarganya. Baginda membangunkan keluarganya untuk bersolat pada malam sepuluh terakhir sedangkan baginda tidak berbuat demikian pada malam sebelumnya.

Dalam sebuah hadis diriwayatkan Abu Dzar r.a sabda Nabi,“Bahawasanya Rasulullah melakukan solat bersama mereka (para sahabat) pada malam dua puluh tiga (23), dua puluh lima (25) dan dua puluh tujuh (27) dan disebutkan bahawasanya baginda mengajak (solat) keluarga dan isteri-isterinya pada malam dua puluh tujuh (27) saja

Inilah bukti Rasulullah sangat mengambil berat mengenai solat pada malam sepuluh terakhir Ramadan. Sebagai umatnya kita wajar mencontohi Rasulullah dalam menghidupkan sepuluh malam terakhir Ramadan dengan aktiviti ibadah.

Ibu bapa sepatutnya memberi contoh terbaik kepada anak bagaimana cara terbaik memanfaatkan peluang keemasan sepuluh malam terakhir Ramadan untuk menemui lailatul qadar. Dengan ibadah berterusan tanpa jemu dan penuh tawaduk kepada Allah kita pasti menemuinya. Mengapakah kita perlu bersungguh-sungguh mencari malam al-Qadar itu? Malam lailatul qadar adalah malam pintu langit dibuka, doa dikabulkan dan segala takdir yang terjadi pada tahun itu ditentukan.

Sabda Nabi yang bermaksud, "Barang siapa mendirikan solat pada lailatul qadar kerana iman dan mengharapkan pahala daripada Allah nescaya diampunkan dosanya yang lalu.’ (Hadis riwayat Muttafaq ‘alaih)

Langkah terbaik untuk memenuhi malam sepuluh terakhir Ramadan ialah dengan menunaikan solat, membaca al-Quran, berzikir, berdoa, beristighfar dan bertaubat dengan tulus ikhlas.
Dalam mencari malam lailatur qadar,Imam al-Ghazali meninggalkan formula yang boleh kita ikuti demi mencari malam penuh berkat itu.

Katanya, jika awal Ramadan jatuh pada Ahad atau Rabu maka malam lailatul qadar dijangka berlaku pada malam ke-29 RamadanJika awal Ramadan jatuh pada malam lailatul qadar diramal pada malam ke-21

Seterusnya kata Imam al-Ghazali lagi, jika awal Ramadan itu jatuh pada Selasa atau Jumaatmalam lailatul qadar akan berlaku pada Jika jatuh pada Khamis pula, malam lailatul qadar dijangka pada malam ke-25 Ramadan manakala jika awal Ramadan pada diramalkan malam lailatul qadar akan berlaku pada malam ke-23 Ramadan.

Demikianlah formula Imam al-Ghazali dalam memandu kita mencari malam lailatul qadar. Namun, yang lebih penting ialah jika sepanjang malam Ramadan kita penuhi dengan amal ibadah, sudah pasti malam lailatul qadar menjadi milik kita kerana setiap malam kita isikan dengan pelbagai menu Ramadan berupa amal soleh.

Sebagai mukmin mengharapkan keredaan Allah, seharusnya kita mempergunakan sebaik mungkin Ramadan lebih-lebih lagi pada sepuluh hari terakhir.

Daripada Jabir r.a Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Apabila tiba malam terakhir Ramadan, menangislah langit, bumi dan para malaikat atas musibah yang menimpa umat Muhammad. Seorang bertanya, Ya Rasulullah, musibah apakah itu? Rasulullah menjawab, Perginya Ramadan kerana sesungguhnya doa di waktu itu dikabulkan, sedekah diterima, kebaikan dilipatgandakan dan azab ditahan.”

Oleh itu, marilah kita berusaha bersungguh-sungguh pada malam sepuluh terakhir Ramadan mudah-mudahan kita dipertemukan dengan malam penuh berkat itu. Insya-Allah,,

Ahad, 6 September 2009

pakej terhad...

salam...

Syukur alhamdulillah kerana masih lagi di beri kesempatan dan tenaga untuk saya meneruskan sesi penulisan bagi memenuhkan entri yang dah 2hari diam tanpa sebarang isi..bila dah stat menulis ni seronok la pulak..biar la benda yang tak penting pun..hehhe..

Alhamdulillah, Ramadhan sudah pun berada di marhalah ke 2..namun, bagaimanakah tahap pengabdian diri kita kepada Allah s.w.t??tadarus dah khatam atau belum??

15 ramadhan telah pun kita lalui dengan jayanya, insyaAllah, harapannya ibadah sepanjang 15 ramadhan ini mago-moga diterima oleh Allah s.w.t...keikhlasan kita dalam menjalani ibadah di bulan yang mulia ini hanya Allah s.w.t yang dapat mengadilinya..adakah ramadhan tahun ini lebih baik dari ramadhan yang lepas???hanya kita sendiri yang dapat menilai tahap kemajuan diri dengan melihat sejauh mana ketegasan kita dalam mengabdikan diri untuk Allah s.w.t..dan marilah kita sama-sama muhasabah diri dengan apa yang telah kita lalui selama ini..jadikan 15 ramadhan yang selebihnya ini sebagai tiket untuk kita merebut peluang mencari keredhoaan Allah s.w.t dan juga merebut untuk mendapatkan malam yang agung disisi Allah s,w,t..pakej terhad di bulan Ramadhan..malam lailatul qadr....

Khamis, 3 September 2009

Rintihan haTi..zulFan

salam...


sukar berlaboh
sebuah bahtera keinsafan
memberanikan aku sebagai nakhoda
dilautan luas gelombang y dtg
mhanyutkan segala kemudi ke dasar dosa

kucekalkan diriku
bergapaian air mata
menuju bahtera ke pulau redho
kupasakkan hatiku meredah gelombang cinta
yang luas menggunung menghempas dosa

kalau tiba ke pantai putih
hamparan pasir permaidani
terbentang luas rahmat dan kasih sayangmu

kembali bertawajud
dipulau yg redho ini
kuhindarkan naluri
segala mazmumah diri
kealunan lautan
bertiup bayu kesempurnaan
ditaman itu jiwa bersemadi

kering danau nurani bersih
menyubur airmata yang gugur
menyerah diri kpd allah
mendamba kasih menghina diri
syukur hamba dgn keinsafan
telah mghijrah akan diri ku
kebawah naungan keampunan
hidup matiku hanya untukmu

Khamis, 27 Ogos 2009

Permata Hatiku yang Baru.....

bismillahirrahmanirrahim....
salam..


Inilah wajah terbaru anak sedara saya yang baru..Asma' Mohd Hamidi dan Muhammad Adib Hj Lotfi..


Asma' Bt Mohd Hamidi (anak Ateh)


"Asma' dah pandai di agah" kata Ateh..ini anak sedara saya yang ke 10..wajah dan mimik muka Asma' sama cam Abg Muazz dia..( big Bro Asma'& Hajar)..



Mohammad Adib B Hj Lotfi (anak Angah)


Ini pula Adib..ana sedara yang ke 11, baru sebulan dilahirkan.."cik chu nk tahu,muka baby cam alonggg.."cerita Najihah( kakak Wafa' & Adib) kepada saya..so happy bila dengar celoteh dia..ader je yang di momelkan..petah bercakap..dulu masa Angah mengandungkan Najihah,a.ngah bagi makan 7 ekor burung merpati..hehheee..


Geramnyer.......Nantikan kepulangan Cik Sue tau..cayangggggg.........









DeHaTie....

bismillahirrahmanirrahim..

salam..

Agak lama berfikir untuk mencari tajuk yang sesuai di letakkan untuk entri yang ke3 ni..sumenyer pasal makcik kat bawah tuu...emmmm..jam menunukkan 1.47 pagi waktu mesir..mlaysia pukul 7.47 pagi..beza waktu sudah beginjak kepada 6 jam..tapi takpe lah teruskan menaip untuk entri yang last ni..
Tadi baca shoutbox kak Ha yang agak sedih..dia sedih sebab namanya tak disabut dalam entri "rindu tiada penghujungnya".."how dare??".. itulah ayat terakhirnya..heheh..nak tegelak pun ader..tapi hakikatnya memang sengaja saya tinggalkan..sengaja nak tengok respond dari dia..gerenti terasa sebab nama dia tak disenaraikan..hehehee...itulah kakak saya,, emmm...


sengeh manjang.....


ni pun sengeh gak...emmm

taman mini kak Ha...

bismillahhirrahmanirrahim...

salam...

Emm entri ni nk citer pasal taman mini kak ha tu..walaupun kelihatan agak biasa jer tapi cube tgk betol betol..cantik kan???decoration dengan penuh kasih sayang..maklum la nak meraikan kedatangann orang istimewa tak lama lagi..tapi memang lambat lagi la..pas raya katanyer..emm..

ummi ngan assitantnya Wafa' disamping taman mini buatan kak Ha

Tapi yang mushkilnya,,kat sebelah Ummi tu ader buah durian..buat perhiasan ker atau saja nak tunjuk buat tatapan orang jauh??kasi jeles saja..tapi xpe la tgk gambar pun jadi lah..sekurang kurangnya hilang jugak la kempunan ni....Wafa' dah kurus la..nape yer..rindu ciksue ek..ciksue pun rindu kat wafa'...sekarang dah boleh panggil Angah la yer..

Taman mini ni xtau dah yang keberapa..banyak sangat tempat ubahnya..tapi yang pasti tanaman dan pokok pokok kaktus tu masih lagi yang sama..hehehee...tapikan sis..i risau la ngan taman mini U ni..takut jadi tempat kucing membuang sisa sisa najis jer..makesure U jaga dengan elok kalau nak bertahan lama...huhuuu... bagus gak U balik..ader jugak hasilnya..kak Ha ni memang suka menghias rumah..pantang nampak beselerak dan bedebu..pasti ade je tangan yang mengurusinya..maklum la nak jadi isteri solehah tak lama lagi..

Rabu, 26 Ogos 2009

AHLAN YA RAMADHAN....

bismillahirrahmanirrahim....

salam..
Ramadhan kareem..Allahu akram..

Alhamdulillah, walaupun hari ini dah masuk hari ke 6 umat islam menunaikan ibadat puasa bertepatan dengan rukun islam yang ketiga, masih belum terlewat untuk saya mengucapkan selamat berpuasa buat ahli keluarga dan sahabat sahabat dan juga pengunjung blog yang tidak seberapa ini...
Syukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnian serta InayahNya juga dengan nikmat iman dan islam dapat saya meneruskan hidup mencari keredhoan Allah s.w.t. dan juga dapat saya
mengisi entri untuk hari ini dan hari hari yang berikutnya,InsyaAllah...
Sudah agak lama blog ini tidak diisi dengan apa apa cerita dan celoteh serta bahan ilmu..setelah di komen dan di tanya oleh kak Ha, jadi saya ringankan tangan ini untuk menulis apa yang patut memandangkan sudah 3 minggu blog ini tidak dilayan...maklumlah saya ni jarang menulis dan tak pandai nak mengarang ayat yang sedap sedap..hehehe..tapi kalau masak memang sedap..kihkihkih..
Tahun ini merupakan tahun ke 2 saya berpuasa di bumi anbia'..rasa rindu berpuasa bersama keluarga usah di bilang..walaupun tahun lepas hanya sempat berbuka puasa bersama selama 8 hari saja..kali terakhir di rumah Along..ummi masak bubur lambuk, pastinyer kegemaran anak anaknya..itu pun hanya bersama ummi,Along dan Ateh sekeluarga..Angah,Achik dan kak Ha tak ada..kebetulan esoknya hari keberangkatan saya ke bumi mesir ini..mereka bertiga tidak dapat menghantar atas sebab dan alasan tertentu..saya terima dengan hati yang pasrah.. tahun ke 2 disini, agak berbeza sedikit berbanding tahun pertama..rasa sayu dan sedih y sentiasa menyentuh jiwa dan sanubari ini lama lama dapat ilang dengan sendiri..walaupun berjauhan tapi sentiasa berhubung..setiap masa..bak kata pepatah" jauh dimata dekat dihati"..
Rasa ingin pulang berpuasa bersama keluarga dan menyambut Syawal bersama tetap ada..tapi apakan daya,masa tidak mengizinkan lagi..saya perlu bertahan untuk jangka masa 2 tahun lagi..i.allah panjang umur murah rezki,orang kampung suruh balik pastinyer saya tidak akan melepaskan peluang itu..hehehe...
Hari pertama puasa, kami sudah di jemput untuk berbuka puasa di rumah orang arab..time puasa inilah orang arab akan menambahkan pahala ibadah mereka dengan memberi makan atau iftor untuk kami dab sape sape saja..untuk hari yang berikutnya pandai pandai la cari tempat kalau nak makan free..antaranya "maidaturrahman"..heheh...sembahyang tarawih pula, sembahyang kat rumah je bersama ahlibet Afifah (pipot) dan Sakinah (kinah)..kebetulan kami bertiga je yang boleh solat..sape Imamahnyer?? sudah tentulah Pipot kesayangan kami tu..lagipun memang die dh janji nk jd imam selama sebulan ni..hehehe..cukup ke sbulan??tunggu dan lihat..hari ke 3,4 dan 5 saya berpuasa dan solat tarawih kat kaherah..rumah anak negri kelantan (KPKM)..best sangat tarawih kat sana..suasana lebih kurang kat masjid kok lanas walaupun dewannya tidak lah besar mana pun..namun ianya cukup sekadar menampung anak anak kelantan mesir berkumpul dan solat berjamaah bersama..perasaan rindu tiba tiba hilang..mana tidaknya sekelilingnya dengan orang kampung jer.emmmmm...
ok la..stop dh yang ni..buat entri lain pulak..

salam ramadhan dari zatie...


Selasa, 4 Ogos 2009

Lima cara syukuri nikmat

salam..

KETIKA Saidina Umar al-Khattab mengerjakan tawaf di keliling Kaabah, beliau terdengar doa seorang lelaki.

"Ya Allah masukkanlah aku dalam kumpulan orang yang sedikit."

Terkedu juga Saidina Umar dengan doa yang agak ganjil itu.Biasanya manusia suka kepada kumpulan yang ramai. Malah, kita sendiri mahu mempunyai ramai kawan. Jika pengikut ramai, lagi kukuh dan gah kita. Tetapi lain pula halnya dengan lelaki terbabit. Apabila ditanya, rupanya lelaki itu menjelaskan begini:

"Tidakkah tuan baca dalam al-Quran. Allah menjelaskan ayat yang bermaksud:...sedikit sahaja di kalangan hamba-Ku yang bersyukur..."

Rupanya, dia berdoa supaya menjadi golongan orang yang bersyukur.Daripada ayat itu, memanglah Allah memberitahu kita sangat sedikit orang yang tahuberterima kasih dan bersyukur. Tersenyum Saidina Umar.Sangat ramai di kalangan manusia sibuk berfikir bagaimana hendak mendapat yang diidamkan. Tetapi sangat sedikit manusia yang berfikir, bagaimana hendak bersyukur dan berterima kasih kepada Tuhan dengan apa yang dimiliki.Kita wajib bersyukur kerana dengan bersyukur kita mendapat jaminan pertambahan dan gandaan. Yang menjamin ini datang daripada Tuhan Yang Maha Kaya lagi Berkuasa iaitu Allah.Firman Allah bermaksud:

"Jika kamu bersyukur nescaya Aku tambah nikmat dan jika kamu kufur sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."

Jika kita perhatikan, zaman sekarang mana ada yang percuma. Semuanya mesti dibayar, malah sikit-sikit bil, sikit-sikit bil. Lambat bayar kena amaran, lama-lama kena tindakan.Tetapi Allah, Tuhan Yang Maha Kaya, boleh memberikan secara percuma tanpa bil seperti udara percuma, jantung percuma, mata dapat melihat tanpa bayaran, malah semuanya tidak kena bayar.Apabila dikenangkan kebaikan percuma, sepatutnya timbul rasa terima kasih dalam diri kita kepada pihak yang memberi itu iaitu Allah. Itulah namanya bersyukur. Remaja yang sentiasa fikirkan kebaikan orang tuanya juga akan timbul di dalam dirinya rasa ingin membalas budi terhadap segala jasa dan pengorbanan mereka yang tidak terkira.Bersyukur itu sangat besar kedudukan dalam Islam. Tetapi jika tidak bersyukur jadi kufur.

Oleh itu, marilah kita bersyukur. Bagaimana bentuk syukur patut kita lakukan? Sebenarnya ada lima bentuk syukur nikmat perlu kita renungkan.

Pertama: Yakinlah segala nikmat itu datang daripada Allah.

Kedua: Apabila kita mendapat pujian kerana sesuatu kelebihan, pulangkan kepada Pemberinya iaitu Allah. Kalau kita cerdik, ucap saja 'alhamdulillah' (segala puji bagi Allah) kerana yang memberi otak dan kecerdikan ialah Allah.

Ketiga: Terima kasih pada orang yang menjadikan penyebab nikmat. Bila cerdik kena syukur juga pada orang yang membantu kita cerdik seperti guru dan ibu ayah.

Keempat: Jadikan segala nikmat diperoleh sebagai jalan mendekatkan diri kepada Allah. Jika kita mendapat anak misalnya, cara bersyukur ialah didik anak betul-betul hingga menjadi orang berguna pada agama, bangsa dan negara. Mereka yang menjadi guru dan mempunyai ilmu patut berkhidmat dengan ikhlas untuk umat.

Kelima: Ceritakan nikmat anugerah Allah itu kepada orang lain. Memperlihatkan sebahagian nikmat adalah termasuk dalam erti kata syukur. Tetapi dalam bab ini, kita mesti berhati-hati, kerana dibimbangi
mengundang riya'.

Sabtu, 1 Ogos 2009

Kenangan bersamamu...

Entri dalam blog Ateh... aku sisipkan buat kenangan abadi... ku baca kala sunyi, ku tatap kala sepi... sesungguhnya Abah... amat ku rindui...

Assalamualaikum,

Tergerak hati, untuk menulis satu dedikasi untuk ayahanda tercinta, yang kini sudah lama meninggalkan kami. Walaupun tanganku menggigil, menggeletar, kolam air mata semakin penuh, menanti saat untuk melimpah, kugagah jua... Sekadar untuk mengingati kisah, perginya abah, amat dirasai.

Hari ni, genap 2 tahun arwah abah kembali ke RahmatuLlah. Kehilangan yang cukup dirasai.

Abah telah diserang strok kali pertama pada November 2002. Waktu itu, saya masih lagi di Universiti Malaya, semester akhir. Panggilan yang syahdu dari angah (kakak) telah membuatkan hati ini begitu sebak. Angah akan kembali ke Mesir bagi menyambung pengajian yang masih berbaki satu semester di sana. Agak berat hati angah untuk meninggalkan abah dalam keadaan abah macam tu. Saya pula, kebetulan cuti semester, mengambil keputusan untuk pulang segera.

Keadaan abah pada waktu itu, tidak begitu serius. Setelah mengikuti beberapa sesi urut satu tubuh badan, abah kembali pulih. Serangan stroke yang tidak terlalu bahaya. Alhamdulillah.

Namun begitu, perwatakan abah telah menunjukkan sedikit perubahan. Abah tidah dapat bercakap dengan lancar dan jelas seperti sebelum ini. Mulut abah juga sedikit 'herot' kesan daripada stroke yang menyerang. Tapi aku lihat abah tabah. Kuat semangat.

Gambar abah tenang berlatarbelakangkan kaabah


Sukar untuk kami berkomunikasi dengan abah terutama melalui talian telefon. Suara abah tidak begitu jelas. Tapi saya dan keluarga bersyukur kerana abah masih kuat dan dapat berjalan dan menjalankan rutinnya seperti biasa.

Malah saya turut berbangga, kerana abah dapat hadir ke Konvokesyen semasa saya graduasi Universiti Malaya pada 2003, dan Konvokesyen KPLI j-QAF di Putrajaya pada 2006. Abah masih kuat pada masa tu.


Gambar Ummi dan Abah sewaktu mengerjakan umrah pada bulan Ramadhan dua tahun lalu


PANGGILAN YANG PILU

Sehinggalah pada suatu pagi, saya mendapat panggilan telefon daripada achik (adikku) dari kampung mengatakan abah kemalangan, terlanggar lori yang parking di tepi jalan sewaktu menuju ke Masjid untuk solat Subuh. Kemudian disusuli dengan SMS dan panggilan daripada along (abangku) menyatakan perkara yang sama.

Kata achik, abah diberikan Rawatan Pesakit Luar sahaja, memandangkan luka abah tidak serius, tapi dijahit beberapa jahitan dikepala akibat kecederaan ringan yang dialami.

Saya dan along berpakat untuk balik. Kami menaiki bas secara berasingan. Along pulang sehari awal daripada saya. Malang sungguh, bas yang saya naiki (Konsortium) telah mengalami kerosakan pada malam saya bertolak. Bas rosak pada jam 11.30 malam berhampiran terowong di Genting Sempah. Bas hanya bergerak jam 5 pagi. Kalau ikut jadual, waktu tu saya dah pun sampai di Kelantan.

Sesampai di rumah, Along dalam perjalanan membawa abah pulang dari HUSM. Bersama achik yang semalaman menemani abah. Achik telah membuat keputusan menolak tawaran panggilan ke Pusat Latihan Bomba dan Penyelamat semata-mata untuk menjaga abah yang kurang sihat. Saya bangga dengan achik. Walaupun achik terlalu teruja untuk pergi temuduga sebelum ini. Cita-citanya semakin hampir. Sanggup mengorbankan cita-citanya demi abah. Abah menangis mendengar keputusan achik. Kebelakangan ini, abah kerap menangis, hatinya mudah tersentuh, apatahlagi apabila sanak saudara datang ziarah...memeluk abah, makin kuat tangisan abah.

Saya pula hanya sempat menemani abah sehari sahaja. Pada malam itu, saya pulang ke Klang kerana isteri saya juga tidak berapa sihat, mengandungkan anak kedua. Abah pula masa itu, saya lihat sudah beransur baik. Saya meminta izin daripada abah untuk pulang, walaupun saya sendiri tidak sampai hati meninggalkan abah.

SAAT YANG CEMAS HADIR JUA

Keadaan yang mencemaskan hadir juga. Achik menelefon saya pada lewat malam itu. Achik maklumkan abah sudah tidak bercakap dan hanya mendiamkan diri. Makan pun tidak. Saya sudah mengalirkan air mata. Sebak, tiada kata mampu terucap.

Kebetulan cuti Tahun Baru Cina, saya dan isteri bergegas pulang. Sepanjang perjalanan, pelbagai perasaan menggangu. Isteri hanya menenangkan. Air mata kering dengan sendiri.

Sesampai di kampung, saya lihat sanak saudara sudah ramai yang menziarahi abah. Saya terus meluru ke bilik abah. Sedih dan hiba apabila melihat abah hanya terbujur tanpa mampu berkata apa-apa. Saya mencium dahi abah...sambil tertitis air mata. Abah sudah tidak dapat membalas senyum hibaku.

ABAH DIMASUKKAN KE HUSM

Ramai sanak saudara beranggapan abah sudah tidak lama. Tapi aku dan achik memujuk along untuk membawa abah ke hospital. Peluang abah mungkin masih ada...

Kami menjaga abah di HUSM. Kelihatan (dari kanan) Along, saya dan Chik (mak saudara)

Malam itu abah dibawa ke HUSM dengan ambulans. Terima kasih kepada Pakcik Hanafi (Cik Napi) atas sokongan beliau. Sesampai di sana, abah dimasukkan ku unit kecemasan. Tiub dimasukkan ke dalam mulut abah untuk disedut kahak yang tersumbat yang mengakibatkan abah sukar bernafas. Kemudian, abah dimasukkan ku ICU buat sementara waktu sebelum dimasukkan ke wad biasa di tingkat 8. Menurut doktor lagi, abah diserang angin ahmar (stroke) kali kedua.

Selama hampir seminggu abah di HUSM. Saya dan along mengambil cuti rehat, sambung cuti Tahun Baru Cina. Kata doktor, keadaan abah semakin serius. Kami bergilir-gilir menjaga abah. Yasin sering berkumandang di dalam wad. Abang Ngah menyewa sebuah rumah rehat untuk tempat kami sekeluarga berehat, terima kasih abg ngah!!!

Pagi Sabtu 24 hb Feb 2007, kami sekeluarga bersepakat untuk membawa abah pulang ke rumah. Oksigen yang membantu pernafasan abah dibuka. Abah dimasukkan ke dalam ambulans. Along dan Adik Ti menemani abah di dalam ambulans. Saya mengambil isteri dan anak di rumah mertua untuk balik ke kampung saya, Kok Lanas.

ABAH SUDAH DIJEMPUT ILAHI

Saya mengerling jam di dalam kereta. Pukul 10.10 pagi. Saya meneruskan perjalanan. Tiba-tiba saya terima SMS daripada Adik Ti yang mengatakan abah sudah tiada sewaktu dalam perjalanan pulang. Abah hanya tersenyum. Menurut Along, abah menghembuskan nafas terakhir pada jam 10.10 pagi. MasyaAllah, tepat pada masa saya terpandang jam di dalam kereta tadi. Innalillah wa inna ilaihi raajiun... tanpa disangka air mata berlinang tanpa diminta.

Abah sewaktu ditanah suci

Sesampai di rumah, saya lihat sanak saudara sudah ramai memenuhi ruang rumah. Kami memandikan abah. Saya, along, achik dan abg ngah memangku abah. Air mata masih panas membasahi pipi. Sukar untuk saya memberhentikan daripada mengalir. Kehilangan yang begitu besar... Walaupun saya sendiri sedar, setiap yang bernyawa... pasti MATI.

Terima kasih kepada Imam Masjid, kerana membantu melancarkan proses memandikan, menkafankan serta mengebumikan abah.

ABAH DISEMADI

Selepas solat Zuhur, abah disembahyangkan. Kemudian jenazah abah di bawa ke tanah perkuburan berhampiran rumah kami untuk disemadikan. Sekali lagi, saya, along dan achik turun ke liang lahad untuk membantu abah disemadikan di situ buat selama-lamanya.

Seusai dikebumikan, talkin di baca. Peringatan untuk yang masih hidup agar sentiasa bersedia menghadapi maut. Tidak sampai 5 jam proses persemadian abah. Alhamdulillah, kami telah melaksanakan amanah abah sebaik mungkin.

Saya lihat Ummi begitu tenang. Saya memluk ummi, tangisan tidak dapat dibendung. Tika itu ummi hanya membisikkan,"anak-anak ummi kena kuat, baru ummi akan kuat. Anak-anak ummi kena belajar terima dan redha. Ummi yakin anak-anak ummi terpelajar, ummi beri pelajaran agama... ketentuan Ilahi, kita terima... abah dah takde," tasngisan saya semakin menjadi, ummi ke peluk erat...kian erat. Ummi akan ditinggalkan sendirian, tanpa abah kini.

Jadi kami perlu bagi sokongan kepada ummi. Achik la akan menggantikan kami, menemani ummi di sini. Terima kasih achik...terima kasih banyak-banyak.

Kini, setiap kali pulang ke kampung, pusara abah pasti dikunjung. Masih terasa abah berada bersama kami. Walaupun sudah tiada gelak tawa dan senyumnya, abah masih di hati kami.

Semoga abah sentiasa tenang di sana. Kami akan sentiasa mendoakan abah. Maafkan kami. Terima kasih kerana mendidik kami sehingga kami berjaya.

Kini, Ummi tempat berkongsi kasih dan sayang. Maafkan anakmu ini, agak kurang bertanya khabar. Isteri selalu mengingatkan, "Abang, telefon lah ummi tiap hari...sekurang-kurangnya bertanya khabar.." terima kasih sayang kerana mengingatkan abang...

Buat Along, Angah, Achik, Ha dan Adik Ti...marilah kita sentiasa mendoakan kesejahteraan abah. Hanya doa kita yang abah dambakan. Doa anak yang soleh dan solehah. Sudah pasti, itulah yang abah dan ummi harapkan.

ANAK-ANAKMU KINI...

Along, kini seorang jurutera berjaya yang juga seorang instructor di ILSAS, Bangi. Angah pula seorang pendidik di sebuah sekolah agama YIK di Tanah Merah, Kelantan. Sering melawat Ummi pada hari minggu. Membawa buah hati penyeri hari nenek...Najihah dan Wafa'. Achik pula, bekerja sendiri. Usahawan berjaya. Tunggu masa untuk mendirikan rumahtangga. Banyak menghabiskan masa menemani Ummi di rumah. Kerana hanya achik yang kini menjaga dan bersama Ummi. Terima kasih achik. Moga Allah merahmati dirimu.

Ha pula bertugas di Johor Bharu sebagai Guru j-QAF. Tengah praktikum sekarang, selamat menjalankan tugas sebagai pendidik yang berjaya dan cemerlang. Adik Ti pula, menyahut seruan dan cita-cita serta impian Abah dan Ummi... menjadi Hafizoh. Sedang melanjutkan pengajian di Al-Azhar Mesir dalam bidang Qiraat. Selepas tamat 30 juzuk di KUIS, Bangi. Moga cita-cita abah, akan adik realisasikan... Ma'a taufiq wannajah...

Sesungguhnya abah...pergimu amat dirasai...

Jumaat, 31 Julai 2009

rindu yang tiada penghujungnya...

salam..
Rindu padda keluarga semakin membuak-buak..apatah lagi,kemarin telepon ummi tapi ummi xjawab..dah tido agaknya..jadi,amik peluang telepon Najihah.tanya khabar angah n mohammad adib..baby baru angah,adik Najihah dan Wafa'..seronok dorang dapat adik..tak tinggal jauh..sama jugak ngan Muazz dan Hajar.tak leh duk jauh dari Asma'..sekarang Afrina tengah tunggu giliran pulak...tak sabar nak tasa camaner perassan jadi kakak..untung sungguh mereka..dapat rasa perasaan gembira menyambut kehadiran kawan baru dan punyer perasaan kasih sayang seorang kakak dan abang buat adik tersayang..tapi saya tetap bersyukur walaupun tak dapat nak memiliki perasaan seperti kakak-kakak dan abang-abang saya juga seperti anak-anak buah saya..mungkin ada hikmah disebalik Allah jadikan saya anak kecil merangkap anak bongsu bagi Ummi dan Abah..syukrillah....



Walaupun tubuh kecil saya tiada disisi mereka ,namun hati saya sentiasa bersama mereka..emmm,jeles pun ader bila tengok gambar ni..biarpun Abah juga tiada bersama tapi jauh di sudut hati ini Abah sentiasa ader dekat bersama kami..semoga ALLAH ,mencucuri rahmat ke atas roh Abah...ameenn...






Along and his family...

****************************************



Angah and her family..masa ni Mohammad Adib tak der lagii..

******************************************************



Ateh n his family...masa ni Asma' tak der lagi..
*****************************



Yang hujung skali tu la hero kebanggaan kuarga kami..Achik yang cool..

Jumaat, 24 Julai 2009

Bubur lambuk Oh bubur lambuk...Ummi poskan...

salam...

View blog kak ha..crita pasal ragam rindu kt family..ello sis,i ni yang duk jauh lagi rndu tau..sebut plak bubur lambuk ummi..lagi la rindu..dah lama xmakan..nak wat kat cni daun pucuk meding xder..kalau kawan2 nak tahu bubur lambuk made in kelantan and terengganu ni kalua xder pucuk meding ni memang xjeligho la..(xsedap)..bubur lambuk ummi ni memang power la..lain dari yang lain la..sekali makan memang nak lagi..tapi sayang achik saya xsuka sangat..memang rugi la achik..bubur lambuk ni gk fevret arwah abah..boleh dikatakan family saya minat sungguh la ngan bubur lambuk buatan masakan ummi ni..kalu anak2 along balik satu periuk besar umi akan buat..cam nak wat jual plak..heheheh..kalu jual mesti laku punyer..tapi jiran2 xmakan sangat..sesetengah jer yang makan..tapi kalu ummi buat gerenti akan habis..xcaya??cuba la sendiri..jemput la datang umah yer..heheh..selain dari pucuk meding,ummi akan tambah ngan macam2 jenis daun ulam-ulaman yang lain..contohnya,daun selasih,daun kunyit,daun kesum dan lain2..xingat la..tambah pulak ngan isi ayam,daging,udang dan sotong..memang menyelerakan..wawaaaaaaaaaaaaa....nk balikkkkkkkkk......

Buat kak ha yang bakal balik umah nanti,kalu makan bubur lambuk tu jangan lupakan i tau..tapi kalu u lupa pun i bkn tahu kan..ahmmmm..its up 2 u la sis..
waaaaaaaaaaaaaaaaa................

Rabu, 22 Julai 2009

Mabruk Ya Habibti....

salam...
Syukur alhamdulillah...tahniah,mabruk,congratulation buat kandaku,k.ha...syukur kerana berjaya memperoleh keputusan yang amat2 membanggakan kami..lebih-lebuh lagi buat Ummi yang sentiasa mendoakan kejayaan anak-anaknya..

Teruja sangat bila baca blog k.ha tadi..rasa cam nak nangis je..nak peluk pun ader..tapi ape boleh buat..sengih,senyum,dan syukur yang mampu saya buat..kak ha,u r da best la..i'm proud with u sis..u dah buat i makin bersemangat nak belajar kat bumi yang penuh barakah ini..tapi ingat,jangan sesekali bermegah dengan apa yang kita dapat..(sekadar psanan tuk kiter sume)..

sebagaimana firman allah s.w.t :Demi sesungguhnya.Jika kamu bersyukur,nescaya AKU tambahi nikmatKU kepadamu,dan demi sesungguhnya. jika kamu kufur,sesungguhnya azabKU amat berat."(IBRAHIM;7)

my sis ni memang seorang yang kuat semangat dan seorang focus bila study..xmacam adik dia ni..malas..banyak main..time study saya stado...bila result kuar mula la nangis,tekup muka kt bantal busuk sampai basah,akhirnya telena diulik sendu..hehehhe..

Mari bercerita bersama kami..hehehe pinjam dilog Us Zamri..sekman "mari mengaji"..bercerita pasal kami ni memang xabis..kami ni beza umo stahun jer,tapi kalu tengok pada rupa paras kami memang xsama( yer la sebab bknnyer kembar..heheh)kadang tu orang cam tak percaya jer yang kami ni adik beradik..pernah sekali saya ziarah kak ha kat USIM dulu,kawan2 kak ha cam excited la nak kenal sape adik kak ha..tapi bile dah berkenal-kenalan kak ha kenalkan saya pada kawan2 dia,mereka cam terkejut dan mungkin xpercaya yang saya ni adik kak.ha..mulala saya cakap.."eh xla,saya ni sepupu kak ha..pe lagi marah la makcik tu..heheh..sebabnyer ape??sebabnye kami memang xsama..kak ha ni putih orangnyer,,putih gebu gituk..ntah ape la ummi makan masa ngandungkan die..kihkihkih..ummi cakap,masa ngandungkan kak ha ummi terpandang sorang perempuan yang cantik,putih..heheh..cite2 org2 tua..saja nak buat anak2 perasan..itu suma anugerah dari Allah taala..saya pulak gelap skit orangnyer..itu je yang membezakan kami berdua..hitam putih jer pun..kalu tengok pada iras wajah aderr jgk yang sama..tang mn???tengok la sendiri yer..xkenal maka xcinta..tak tau jangan dok mengata..heheh..

walaupun saya ni anak dan adik yang paling kecik(bongsu la katakan..heheh)tapi saya ni xdiketogorikan sebagai anak yang manja tau..yang manja kakak saya tu..hehehe..xla manja sangat cuma..lembut skit dari saya..saya ni kasar,(tapi kadang tu lembut gak la..)keras kepala,suka ikut cakap sendiri jer..kalau bergadoh, memang kak ha akan mengalah,dan mulakan episod air matanye itu..hehehe..tol x k.ha??walaupun saya ni selalu jer wat kak ha sakit hati n terasa hati,tapi saya sayang dia tau..emm..masa kecik2 dulu,orang sume cakap kami ni cam kembar..mana taknya,kalu time raya baju mesti nk kena sama..kalau xsama warna,corak mesti sama..kalu tak masing2 xpuas hati..sape yang mengajarnyer??semestinye ummi dan abah..ditambah pulak ngan Along yang memang suka ikut kehendak adik-adiknyer tika itu..time paling best,time raya..hehhe..

tapikan,,xlama lagi kak ha dah nak kawin..mungkin masa perkahwinan dia saya xdapat nak join..cam ner nak balik kalu orang xsupport??waaaaaaa..sedeh sey..ummi,along,angah,ateh cakap,"kalau adik balik mesia,dah xboleh gi mesir dah"..emmm..saya pun mengiakan je la.."xpela, adik xbalik..lagi pun kat cni byk benda yang adik boleh buat..byk ilmu yang adik kena cari lagi"jwb saya spontan..huhuu..achik plak xkisah..kak ha plak..if u need me in your wedding day,just buy me a ticket..hehehe..harapnye lepas u kawin nanti hubungan kiter sentiasa erat malah makin kuat ikatannya..jangan nanti i disishkan tau..sedeh la xder kawan nk bergurau senda,begelak ketawa kalu i balik esok..

hehehee..begitulah sedikit sebanyak cerita mengenai kami 2 beradik..sebagai pengenalan awal jer..nati kalu ader ideal baru,saya akan sambung lagi..so meh la sama-sama mengenali kami..

segala yang manis pasti ada pahitnya....

salam...

entri kali nie tak tahu nak tulis aper sebenarnye....tapi tibe2 je tringat zaman kat kolej dulu,4thn yang lepas..kenangan bersama teman-teman seperjuangan yang bertungkus lumus mendambakan diri menggapai rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t..selama 3thn bertapak di KUIS, berbagai dugaan dan ujian serta pahit dan manis kehidupan telah kami harungi bersama..segala masalah dalam pelajaran mahupun personal life, kami kongsi bersama tanpa jemu..kemana kami pergi pastinya berEmpat..kalu ilang sorang mula la tercari-cari..bukan kami jer yang mencari,orang sekeliling kami pn sibuk duk tanya-tanya..

kali ni saya nak bercerita pasal geng-geng saya time study kat KUIS dulu..(kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor)..bkn saja2 nk wujudkan istilah geng ni,tapi dah memang jodoh kami bertemu atas dasar satu kepala,satu fikrah..(agak2 boleh fhm x)hehheh...ukhuwah kami atas dasar kasih sayang,hormat menghormati..tapi kadang-kadang tu perselisihan pendapat berlaku jgk pada kami..tapi best belawan mulut ni..hehehe..

kami berEmpat yang saya maksudkan ialah;amizah a.k.a MIZA,aisyah a.k.a CHACAH,izzati a.k.a ZATIE dan sakinah a.k.a KIN..kami lah heroin2 otai kelas tasmi' Ustazah Zainora..dari semester satu sampai semester enam..hehehe..bermula lah episod penceritaan kami...chacah ngan kin mmg suka g kelas..jarang nk tgk dorang ni ponteng..lagi2 kalu kelas tasmi'..kalu ponteng pun time2 yang ade sebab..hehehe..(xperlu dijelaskan,,phm dh)..tapi lain plak ngan kisah miza ngan saya(zatie) ni..dorang ni mmg suka ponteng kelas..lagi2 kalu kelas tasmi'..atas alasan yg xmunasabah..huhuu..kalu ustzh tanya,kenapa xdtg kelas smlam?kami ngan besar hati jwb" maaf ustzh,xlancar.."jwpn yang boleh diketgorikan samaada kami ngafal ataupun tak..kalu hafal pun masti main2,xsungguh2..xpun malas..tapi malas saya lebih hebat dari miza..hehhe..dia walaupun malas tapi otak dia pikap..walaupun dalam kelas selalu tunduk tapi bila time exam mmg stay up manjang..prinsip dia study last minit..mmg respect la..kin ngan chacah pulak walaupun adik 3 thn dari kami tapi otak dorang memang geliga..budak pandai katakan..sorang budak maktab mahmud,sorang budak tahfiz kat perak..( lupe dah nm sekolah dia)..antara kami beEmpat,saya jer yang kurang menyerlah dalam pelajaran..slow skit..tapi alhamdulillah berkat usaha serta doa dan pertolongan sahabat2,doa dari ummi dan abah akhirnya saya juga berjaya macam sahabat2 yang lain...(xbangga pun)..

pe lagi yer...emmm..kami ni kalu bab bercerita sume cerita akan keluar..benda yang xsepatutnya pun akan kami cerita dan bahaskan..hehehe..maka time tu akan begegar la katil2 yang ader kat asrama BLOK C106& C407, BLOK E303& E405..dulu kami digelar hafizah otai..otai tang mana pun xtahu la..tapi kami xkisah sume tu, janji kami bahagia dan xsakitkan hati sape2..ingat lagi time kelas Cik Ela..(sekarang ni dh tukar status..Pn.Ela)kami diberi tugasan untuk Hari Komunikasi Khalayak yang mn merupakan salah satu drpd jam kredit bagi subjek PBM semester 1..(ayat skema)..kami di bahagikan kpd beberapa kumpulan..kebetulan masa tu kami ber3 jer,saya,chaca dan kin..miza masuk kumpulan lain..kami memilih untuk buat sajak,tapi yang mencabarnya kena buat ayat sendiri..tajuk pun kena cari sendiri..jadi malam tu kami pun memulakan operasi memeras otak mencari dan membina ayat yang sesuai.,.cari punyer cari,rangka punyer rangka akhirnya kami buntu..sume tak masuk, dengan kata lain,pitching lari..(hehehe,betol x ayat B.I tu??)..so chaca bagi cadangan untuk mencapur adukkan lirik lagu kumpulan nasyid yang ader skrg..antaranya kumpulan Hijjaz dan InTeam..ciptaan kami sendiri pun ader jgk tapi 10% jer..hehehe..kami guna muzik latar lagu KITARO..hehe kalu sape2 yang dgr lagu ni sambil mendeklamasikan sajak memang akan cair,akan tangkap lelih la..komfem mintak tisu ngan org sebelah..emm..dlam sibuk menyiapkan tugasan kami,saya dapat berita dari seorang teman mengatakan,bahwasanya mak Faris Azizi dah meninggal dunia..dengan insiden itu kami mula rasa cuak tuk mempersembahkan hasil tugasan kami tu..mana taknya,sajak kami tu berunsurkan ibu bapa dan pengorbanan mereka..tapi nak xnak kami terpaksa lakukan jg..(bkn pentingkan diri sendiri yer,,)..selesai jer persembahan kami,faris terus meluru keluar dari kelas menghala ke toilet( agaknyer la)..time tu kami rasa semacam nak kejar jer..tapi kaki kami kaku..terkejut pun ader..tak lama lepas tu Cik Ela plak yang keluar..lagi la terpana kami seketika..masing2 berpandangan sesama sendiri dengan lidah yang kelu..first time wat org nangis tu..alhammdulillah tak lama lepas tu, keadaan kembali pulih seperti sedia kala..kami sempat memohon maaf kat Faris dan Cik Ela..akhirnya kami dipilih masuk untuk menjayakan program Hari Komunikasi Khalayak itu...hehhehehe...

cerita bab tasmi' pulak..kami disarankan untuk tasmi' sekurang-kurangnya sehelai sehari..kalu banyak lagi molek..sape nk abis cepat bawak la 4 makro' sehari..saya memang serender la..mengaku,memang xmampu..sehelai sehari pun merangkak-rangkak..kadang tu sanggup ponteng kelas sebab xlancar..tapi esoknyer kalu g kelas kena la topup..yang kemarin ngan arini..huhuu..lagi teruk..so moralnya,lancar ataupun tak kena g kelas gk..mana la tahu kot2 keluar ilham time tu,allah nak bagi kekuatan tuk hafal ayat2Nya ngan lancar..kami memang suka buat ustazah zainora tension..saat-saat akhir nk abis kelas baru la berebut-rebut nk tasmi'..pastu kesudahannya melepas..masa dh abis..ustazah pun der kelas lain gak..walaupun sedih xdpt tasmi' tapi ader gk y gembiranya..hehehhe..tasmi' ni kalu xlancar duk main sekat2 xbest..org kelntan ckp " xjeligho"(hhehe tibe2 je tringat kat pasaraya jelira kt dpn umh)..betolll..xrasa nikmat kalu bc xlancar..xdpat nk menikmati kepuasan yang sebenar dalam menghayati setiap patah ayat dan kalimah yang ditutur dan dilafazkan...bak kata UNIC "lafaz yang tersimpan"heheh..

alhamdulillah, akhirnya kami berjaya menghabiskan masa kami selama 3thn di KUIS dalam jurusan TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT dan memperoleh segulung diploma dengan keputusan yang sungguh memuaskan..sekarang, masing-masing sedang mengejar impian dan cita-cita untuk merealisasikan matlamat dan harapan keluaraga juga masyarakat..walaupun kami berpisah ngan chacah tapi hadaf kami tetap bersama...chacah sekarang kat URDUN,dalam syu'bah usuluddin..kami ber3 masih lagi meneruskan pengajian dalam bidang QIRAAT kat MESIR..untuk chacah..we miss u so much..

buat sahabat2ku,mtk maaf kalu2 ader yang terlanjur kata sepanjang pembikinan story ni..heehhhe..terima lah sedikit hadiah dari temanmu ini..khas untuk sahabat2ku yang dirindui dan di sayangi...
*****************************************
hembusan bayu lembut bertiup...
deru ombak yang menyusul pantai
sayu hati bila terkenangkan
memori indah kita bersama

dgrkanlah lagu ku tujukan
tanda ingatan tulus buatmu
moga abadi disanubari
besemi buat selamanya...

segala yang manis pasti ada pahitnya
begitu la jua hidup bersama
segala yang indah jdkan hiasan
segala yng buruk jdkan sempadan..

semoga kenangan kita sentisa di ingatan sampai ke anakk cucu..hehhe...

Sabtu, 18 Julai 2009

Mulakan dengan BISMILLAH

Salam,
Perkataan Bismillah(sebutan penuh dalam bahasa arab)mempunyah 19 huruf yang menunjukkan bilangan malaikat yang menjaga neraka(Saqar)seperti firman Allah dalam surah al-Muddathir:27-30 yang bermaksud: (dan drpd jalan engkau dapat mengetahui kedahsyatan neraka saqar itu?ia membakar mangsanya dengan tidak meninggalkan sisa dan tidak membiarkannya(binasa terus);ia terus membakar kulit manusia!;Pengawal dan penjaganya adalah sembilan belas (malaikat)'

Alim ulama mengatakan bahawa mengucapkan Bismillah dalam setiap permulaan urusan seperti makan,minum,memakai pakaian dan bersuci adalah sunat. Hal ini selasas dgn firman Allah dlm surah al-an'am;118 yg bmksud: ( maka mknlah drp(sembelihan binatang yg halal)yg disbut nama Allah ketika menyembelihnya,jika betul kamu beriman kepada ayat2nya..)

Rasulullah S.A.W jg bersabda yg bmksud: 'tutuplah bekas kamu itu,ikatlah penutupnya(bekas minuman yg dibuat drp kulit),kuncilah pintu dan padamkanlah lampu krn dgn dmikian syaitan tdk dpt lagi menguraikan tali penutupnya dan tidak dapat membuka pntu dan tidak dpt membuka bekas.. Jika seseorg di antara kamu hanya dpt melintgkn sebatang kayu di atas bekasny dan disertakan dgn membc Basmalah,maka dia hendaklah melakukannya sbb seekor tikus dpt membkar rumah dan ahli rumah mereka.'(rwyt muslim)

Sementara itu, imam al-Qurtubi dlm kitbnya, tafsir al-qurtubi menyatakan,diriwayatkn drp Waqi' drp al-a'masy drp Abu Wail drp Ibn Mas'ud berkata: 'sesiapa yg ingin melepaskn drinya oleh Allah drp malaikat Zabaniah yg menjg neraka yg 19 org semuanya, maka hendaklah dia membaca Bismillah, Allah akn menjdkn bg setiap huruf itu sbg pendinding bg malaikat itu..'

Jumaat, 17 Julai 2009

Asma' yg comel..

Salam..
View blog ateh lg..tgk gmbr2 cute baby asma'..memang muka fotocopy..

Makin comel n tembam ank sdara ciksue sorg ni..geram nk peluk n gomol..hehehe,kalu dpt kt ciksue memang teruk dikerjakn baby asma' ni..huhuhu..anak2 sdara sy sumenye comel2 tau,mcm ciksue dorg gk..hehehe..moga kalian sume jd ank y soleh dan solehah permata hati dan penyejuk mata umi dan abi..

Dapat ank sdara lagi..Tahniah angah+abe ngah..

Salam..
Terlintas untuk view blog ateh y sudh berapa hari tak dijengah masuk..walaupun jengahan arini via hp sony ku ini..nk ke cc rasa malas plak,sebab duk cairo,dh 4hari kt RKB(rumah kelantan baru) ni..kalu kt mansurah 24hours on9 gn pc obit..hehe

Jengahan sy ke blog ateh kali ni mengundang rasa gembira y teramat la sgt(smpai beteriak) wlaupn dpat brite ni bkn dr angah atau abe ngah sndiri namun ia tetap membuat sy amat2 gumbira..nak tahu bakpo?(kecek qlate skit)hehe..ku dapat ank sdara baru..tahniah bt kekandaku krn tlh dianugerahkn seorg lg permata hati pnyeri idup kalian berdua..angah dpt baby boy,beratnye tak tahu plak bp kg..nti la jap2 lg nk tepon ummi..xpn tepn angah,itupun kalu angah larat..selaluny org y br bersalin ni xbp cekak mn sbbnye tenaga dah dihabiskn time ngah 'push'..tp angah mesti ok pnye sbb ni dh third time birth..tp baby angah lahir bape hari bulan ek?tak pela papehal tny pasni..skrg ni penuhkn dulu en3 untuk hari ni..pastinye saat dan ketika ini najihah ngn wafa' tak berenggang ngn hero mereka tu,yg mn satu hari nti bkal mjd ahli kumpulan nasyid mereka..najihah ngn wafa' mmg suka nyanyi lgu nasyid..cik sue rndu kalian be2..

Emm..maka makin bertambah la bilangn anak sdara sy tahun ini..sumenye 11org..sikit ke byk?huhuhu..sikit ms nanti sorang lagi nk kua..i.allah bln9 ni..baby along yg ke-6..xsampai sthun sy tgglkn tanah air tcinta..bygkn la,dlm tempoh e2 dpt 3org ank sdara..syok giler(tp xsmpai thp gile lg la)..bayangkn plak dlm masa 2tahun akn dtg..hehehe..jwbnye susah la dorg sume nk kenal ciksue kesayangn sume ni..(bg smgt tuk diri sndri)..huhuhu duk sibuk membilang ank org je,ank sndri ble agknye ye..hehehe tunggu ayah sue msuk minang je..kihkihkih..(galok gk ciksue ni)..

Tahniah gk bt ummi,mst xmenang tgn nk jg cucu..harapny dgn khadiran cucu2 ummi ni,dpt la sdikit sbyk membhgiakn n menceriakn masa senja ummi slain mendambakn diri kepadaNya tanpa henti..

Rindu yg tiada sudahnya...love u all..

Pengikut

ULAMA

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

AKHBAR

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

TRAFFIC

Marhaban Bikum


ShoutMix chat widget