About

Foto saya
Musafir di Bumi Kinanah... mencari secangkir ilmu buat bekalan hidup. Moga segala impian dan cita-citaku kan mampu kugapai...

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..
kEluArGa BaHaGia MemBaWa Ke sYurGa..

Jumaat, 9 Julai 2010

Menjana Isteri Solehah dalam Dunia Kontemporari

BismillahirRahmaanirRahiim
Salamanisemanisenyumanmu..

Dalam penghidupan manusia sejagat, lelaki dan perempuan berpasang pasangan bagi memenuhi tuntutan fitrah semulajadi. Segan ataupun malu kita sebagai anak gadis harus menerima setiap tahap penghidupan kita sebagai seorang wanita. Antara tahap yang bakal kita lalui ialah sebagai seorang isteri kepada sang suami, tetapi bagaimanakah kita untuk mencapai taraf sebagai isteri solehah yang dikehendaki oleh agama kita?.......

Kenapa disyariatkan sebuah perkahwinan?

· Menjaga nilai kemanuasian
· Menyelamat nasab keturunan daripada tercemar
· Menwujudkan kerjasama dikalangan suami isteri
· Melaksanakan sunnah Nabi Muhammad SAW
· Menghindari dari sebarang penyakit yang berkaitan.

Panduan untuk kita ikuti 
1. Manhaj al-Quran al-Karim
Di dalamnnya terkandang banyak petunjuk dan pedoman untuk kita ikuti. Salah satunya surah an-Nisa, at-Talaq dan lain-lain.
2. Sunnah Nabawiyyah
Carilah mana-mana hadith yang berkaitan dengan dunia wanita kerana Saidatinah Aisyah sendiri merupakan seorang berpengetahuan luas dalam hukum-hukum berkaitan dengan kewanitaan sepertimana pernah di riwayatkan beliau telah mengajar seorang wanita Arab pada untuk mandi hadas besar/mandi junub secara hakiki.
Bagaimana untuk menjana isteri yang solehah?

1. Seorang isteri hendaklah mempunyai ilmu-ilmu rumahtangga.
  * Ilmu - ilmu yang dapat memperindahkan lagi susasan rumahtangga yang hormani. Ilmu ini banyak kita perolehi contohnya bertanya daripada orang-orang yang telah lama berkahwin ataupun melalui pembacaan.

2. Penjagaan diri dalaman dan luaran
 * Seorang isteri hendaklah menjaga dirinya dari luar dan dalam agar dapat menambat hati suami. Contohnya senantiasa membersihkan tubuh badan dan berbau wangi .
3. Moral dan akhlak
 * Dalam hal ini, segala tingkah laku isteri haruslah terjaga.Apabila bergelar seorang isteri kepada seorang suami, semuanya akan berubah tidak akan sama pada zaman bujangnya. Tangungjawab pada suami didahulukan.
4. Spiritual dan kesabaran
 * Dalam hal ini ketaatan dan kepimpianan dalam menjadi sayap kiri suami harus cekap.Pandai menyelesaikan sesuatu masalah dengan baik tanpa menimbulkan pertelingkahan.Seorang isteri harus membentuk kendiri,memahami psikologi lelaki kerana penghidupan adalah berdua bukannya hanya memntingkan perasaan sendiri.

5. Meletakkan ajaran agama sebagai asas
 * Agama Islam telah mengajar kita tentang tangungjawab seorang isteri terhadap suami dan sebaliknya.Apabila kita mengamalkan agama maka secara totalnya kita mengamalkan isi kandungannya.

Berkata Said Hawa, usrah solehah adalah terdiri daripada:
1. Thaqafah dan ilmu
02. Akhlak
03. Mempunyai wawasan masa depan
04. Penyusunan dan penyatuan hidup
05. Pelaksanaan

Ciri–ciri usrah solehah :

1. Pemilihan pasangan berasaskan orang yang bergama
2. Sentiasa kukuh dan teguh perhubungan
3. Hidup dalam suasana riang, tenteram, damai dan hormani
4. Memelihara syariat
5. Memandang dan menghormati agama
6. Dakwah dan tarbiyyah terlaksana 
7. Senantiasa mengingati dan mensyukuri nikmat Allah SWT.

"Sesungguhnya aku telah mengendalikan urusan kamu, tetapi bukanlah aku ini orang yang paling baik di kalangan kamu maka tolonglah aku, kalau aku berlaku lurus maka ikutilah aku, tetapi jika aku menyeleweng maka betulkan aku.... " -Saidina Abu Bakar R.A-

Tiada ulasan:

Pengikut

ULAMA

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

AKHBAR

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

TRAFFIC

Marhaban Bikum


ShoutMix chat widget