About

Foto saya
Musafir di Bumi Kinanah... mencari secangkir ilmu buat bekalan hidup. Moga segala impian dan cita-citaku kan mampu kugapai...

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..
kEluArGa BaHaGia MemBaWa Ke sYurGa..

Selasa, 9 Ogos 2011

Perlukan berperasaan begini???

assalamualaikum..
bismillahirrahmanirrahim...

Sidang penggemar yg sudi baca blog zatie ni..( prasan ade org bc la plak)..huhu..watever laa..ade xpe,xder pn xpe..emm..perlukah kita berperasaan cemburu pada sesuatu benda yang baik, yang mana kita xdapat nak lakukan atau dengan kata lain bukan rezki kita lagi..?? cane tu ..Laksamana sepet tolong jawab....huhuu

Point yang nak di luahkan dalam paparan screen itam ni ialah, sejak kehadiran bulan Ramadhan yang mulia ni, dan bertemankan 3 orang ahlibet yang setia berbuka puasa bersama, even boley pose ke x,,perbincangan utama yang keluar dari salah satu drpd pancaindera mereka adalah mengenai UMRAH....waaahhh...sape yang xcemburu bila dengar perkataan tu...lagi2 bagi siapa yang belum tiba rezkinya untuk menjejakkan kakinya ke HARAMAIN tu..sedih,sendu,syahdu,  'terkesot hati '...sume ade..tipu la kalu sikit pun xder yang nak terasa..kalau xder tu memamg dia terbaik laa...semut yang lalu kat tepi dinding pn kalu ia leh ckp gerenti tepelanting sume makanan..sbb ape??sbb ia pun nak g gak..

ok, menunaikan HAJI dan UMRAH adalah rukun islam yang ke5 yang mana waJib di tunaikan bagi setiap manusia yang mampu dan berkemampuan untuk menunaikan dan melakukannya..

emm..tapi, kalau dah ari2 duk bincang n sebut pasal UMRAH je depan orang yang xde kena mengena nk gi , memang  lain macam gak la rasenya..org yang duk bercerita dengan hati gumbira tu mb xtrase pape la kot..tapi bagi si pendengar, yang dengar jr tu, kena la amik cakna gak perasaan die..bukan sume orang leh terima bila dalam situasi cam tu..hukhukhuk...sedey...kata ukhwah..so, cuba la paham dan memahaminya...diam xbererti setuju..kalau bab kawen lain laa..diam tanda setuju...ye dak??huhuu...

ok fine..dah rezki dorang ape leh kata..i.allah rezki kita bakal menyusul..sume tu perancangan dari allah..rezki kan dari allah..ok, bukan nak memepertikaikannya, cuma mahukan keprihatinan je..tahu la korang sume nk g wat umrah,tapi cuba la jaga hati orang yang xpegi tu..sedey sangat tauu....hukhukhukk..( masuk bilik peluk bantal..)

bayangkanlah..dalam 4 orang tu, sorang je yang xpegi..xke meruntun jiwa raga plastik dia bila dengar korang sume duk bincang pasal Umrah tu?? memang la kadang tu boleh memberi satu perkongsian, tapi kalau dah ari2 duk ckap pasal benda yang sama je, xke kesian org yang dengar ( yang xg tu) ?? emmm...kalu saya la, memang xsampai hati la nak wat camtu... hati kawan kena la jaga sama..rambut sama itam tapi hati lain2..lagi2 hati wanita yang sensitif dan lembut cam tisu ni..adusss...emm.

ok ..sebagai muhasabah yang perlu difikirkan bersama.,,,THINK POSITIVE

Buat sahabat2 dan ahlibet yang tersayang, selamat menunaikan ibadat UMRAH yang bakal kalian tunaikan beberapa minggu akan datang..moga kalian beroleh rahmat dan diberi kesihatan sepanjang permusafiran dan ibadah kalian nanti..dan moga umrah kalian diterima disisi ALLAH taala...ameen...doakan moga kita sume dilindungi dari anasir2 jahat yang semakin bergelojak..

ISLAM FOR ALL....

7 ulasan:

sme2 kte muhasabah berkata...

Slm,sy ingin brtanya..adakah kwn2 stu umh awk x bce blog awk nie?klu diorg bce,ape prsn diorg?awk nk suh diorg jge prsn awk tp dlm mse yg sme awk pn x jge prsn diorg,cmne tue?seolah2 awk perli n mengata diorg x pndai jge prsn org len..sy syorkan lbh baik awk jmpe kwn2 umh awk 2,trs trg bgthu..kn lbh baik dr awk luahkan prsn dlm blog nie..sekian awk nie?klu diorg bce,ape prsn diorg?awk nk suh diorg jge prsn awk tp dlm mse yg sme awk pn x jge prsn diorg,cmne tue?seolah2 awk perli n mengata diorg x pndai jge prsn org len..sy syorkan lbh baik awk jmpe kwn2 umh awk 2,trs trg bgthu..kn lbh baik dr awk luahkan prsn dlm blog nie..sekian

jalinankasih berkata...

to sm2 muhasabah:

ok tq atas nasihat..gerenti dorang bc,,wlau xsume pn mb ade sorang dua..ok,kan dh tulis kt ctu,muhasabah bersama..so, itu jg muhasabah pd diri sy juga..pd yg mbaca xperlu nk trasa kalu xde kena mngena..cuma disini perlukan kata sokongn untuk trus pfikiran positif..ok tq skali lg...

Sme2 kte muhasabah berkata...

Mmg x de kne mngena ngn sy..just pndpt sy je..ok RAMADHAN KAREEM

sifu im berkata...

hehe..ilex2 kak..jgn balah..im rase myb kak nk luahkan perasaan jah kan..
xpe2..ade rzki, ajak umi g skli..tinking easy la kak..


ntah2 Sme2 kte muhasabah berkata tu alhi bait kak kot??hehe

jalinankasih berkata...

sifu im...

ok same2 kita bermuhasabah..

yes..just nk lepas pd keyboard jah..dorang bc ke x,terpulang..xbaloh pn im..suko2 jah..hehe..

Fatin Nazmin Mansor berkata...

Huhu...

Salam..Ala terbaca pula...

xpe, positif...ada baik dan buruk...

1) Ini blog peribadi...jadi setiap orang ada hak mahu tulis apa-apa (hehe sebab pernah buat)

2)Setiap orang ada cara melepaskan geram, tension, dan yang sewaktu dengannya ( pernah buat jugak lepas kat blog pastu delete)

3)Cemburu adalah perasaan yang normal (kat syurga je takde perasaan ni)

4)Lama-lama okla tu...

5)Realiti dunia blogging, setiap orang berhak tulis tentang diri, persekitaran dll, so just be yourself here...

6) Selamat berpuasa Ti, kak faham, kalau akk kat tempat awak mungkin rasa macam tu jugak ...KEEP SMILING K...yang penting kita sume najah n konvo sama2...

jalinankasih berkata...

to fatin nazmin...

thnx kak coz u memahami..doakan sy nti kt haramain yer..

Pengikut

ULAMA

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

AKHBAR

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

TRAFFIC

Marhaban Bikum


ShoutMix chat widget