About

Foto saya
Musafir di Bumi Kinanah... mencari secangkir ilmu buat bekalan hidup. Moga segala impian dan cita-citaku kan mampu kugapai...

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..

kAsiH TeRciPtA UntUk SeLamaNya..
kEluArGa BaHaGia MemBaWa Ke sYurGa..

Selasa, 31 Mei 2011

makna CINTA, KASIH, SAYANG & HATI


 bismilahirahmanirahim..
salam 1 ukhuwah..

entry kali ni,entah pape je sebenarnyer..saje suka suki..copy paste dari blog sorang sahabat..huhuu..buat yang membaca,jangan pikir yang enggak2 ek..jangan gatal2 mulut nak cakap I ni gediks or galoks or pape je k..sekadar nak lepas giant berblog..hehee..xde kije kan..banyak lagi yg leh tulis sbenarnyer..tapi tajuk ni gak yg nak ditonjolkan..sape2 yang ade masa tu,sila la baca..tapi kalu yg dh terklik tu, silakan la untuk meneruskan pembacaan anda yer..sudi2kanlah ek..untuk masa depan korang gak..ye2 jer zatie nikan...bukan pe, beringat ingat sebelum terlambat jela..panduan agar kalian tak terlalu EXCITED ngan kata-kata CINTA.KASIH,SAYANG & HATI yang pernah atau akan kalian lafazkan pada insan istimewa itu sebelum korang dah ade ikatan yang sah di sisi syara'..heheee..k malas nk hurai pnjang2,kalian baca la sndiri ek..selamat beristirehat..

CINTA :
(sebelum kahwin)
C = cubit kiri, kanan rasa.
 = impian indah ibarat syurga.
N = nikah impian utama.
T = taat setia membawa bahagia.
A = awal dan akhir bersama-sama

(selepas kahwin)
C = cuka yang dituang pada luka.
I = iblis yang merosak minda.
N = nafsu semata-mata.
T = tuba yang dibalas semula.
A = api dalam neraka.

KASIH :
(sebelum kahwin)
K = kongsi semua suka duka.
A = abang adik, ayang anja.
S = sumpah janji di bibir sentiasa.
I = istana bahagia dah dicipta.
H = hatiku hatimu jua.

(selepas kahwin)
K = kaki tangan naik kat kepala.
A = abuk pun tara , nak makan apa??
S = simpati langsung tak ada.
I = ironi membakar jiwa.
H = hidup mati sama je.

SAYANG :
(sebelum kahwin)
S = sikit-sikit SORRY, sikit-sikit SORRY,mengada!
A = asal free mesti nak jumpa.
Y = you lap me, I lap you!
A = apa saja sanggup diduga.
N = nak itu, nak ini... mesti dapat.
G = gula-gula, coklat, teddy bear hadiah utama.

(selepas kahwin)
S = salah sikit kiamat dunia.
A = air tak sedap, basahlah mata.
Y = yang betul dia je.
A = ada takde, bagi anak reti la.
N = nak dilawan, digelar derhaka.
G = gaduh sampai lebam.

HATI:
(sebelum kahwin)
H = hanya dikau yang daku cinta.
A = air paip pun manis macam gula.
T = tak jumpa sehari boleh jadi gila.
I = igauan indah tak terkira.

(selepas kahwin)
H = hantu jembalang lagi sempurna.
A = air mata jadi teman setia.
T = tempat mengadu dah tak ada.
 = ikut hati mati, ikut rasa binasa... nak buat macam mana?

tetapi yg seharusnya ialah...
C = Cinta sebelum berkahwin, biar sederhana, tak melanggar batas agama
 I = Impian rumahtangga dirancangkan bersama (bkn praktikal seblm nikah)
N = Nikah didahulukan pembuka gerbang kebahagiaan
T = Timang cahaya mata sbg pengikat kasih sayang
A = Amalkan perintah Tuhan, Insyaallah bahagia membawa ke syurga.

K = Kasih berputik dikala pertunangan diikat
A = Akad dilafaz cinta berbunga
S = Suami disanjung-tinggi
 I = Isteri disayangi
H = Harumlah kasih sepanjang zaman

S = Sayangkan Isteri kasihkan suami
A = Ada masalah, dibincangkan bersama
Y = Yang ringan sama dijinjing, berat sama dipikul
A = Amalkan hidup bertoleransi
N = Nak kekalkan bahagia, itu usaha bersama
G = Gaduh sesekali tu perkara biasa

H = Hati suami mesti dijaga
A = Apatah lagi hati isteri yang mudah tersentuh
T = Tanggung-jawab dipikul bersama
I = Isteri tak makan hati, suamipun tak cari ganti

SALAM IMTIHAN BUAT SAHABAT2 SEMUA..

4 ulasan:

ibnubaba_04 berkata...

like2 entry kak hok ni..hehe

jalinankasih berkata...

Ho kalu like,ingat la..jange sblm kawen oyat lain,pah kawen wat laen deh..hehee..

HonEyBuNNy berkata...

salam sis...

ala...baru nak oyak jugak suka entry neh..terbaik la..;-)

jalinankasih berkata...

ila:credit ore hok jong creat..hehhe..kak copy paste jee..10s to ila coz sudi jenguk blog akk..

Pengikut

ULAMA

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

AKHBAR

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

TRAFFIC

Marhaban Bikum


ShoutMix chat widget